442,5 millioner kroner kommer som bevilgninger over budsjettposten "Rassikring", og cirka 60 millioner blir dekket av midler fra de ordinære bevilgningene til riksveiinvesteringer. Nærmere 150 millioner kroner finansieres med bompenger.
Til sammen er bevilgningene til rassikring 25 prosent høyere enn i 2008, og 100 millioner mer enn det Nasjonal transportplan for 2006-2009 la opp til.
11 strekninger er spesielt prioritert i forslaget:
- E39 Gammelseter – Nipetjørn, Lindås kommune i Hordaland (åpnet i september 2008)
- Rv 13 Ulvundsøyne, Voss kommune i Hordaland (planlagt åpnet januar 2009)
- Rv 13 Bugjelet – Brimnes, Eidfjord og Ullensvang kommunar i Hordaland (planlagt åpnet høsten 2010)
- Rv 5 langs Kjøsnesfjorden (Hammarsgrovi – Stølsneset), Jølster kommune i Sogn og Fjordane (planlagt åpnet høsten 2009)
- Rv 53 Naustbukttunnelen, Årdal kommune i Sogn og Fjordane (planlagt åpnet juli 2009)
- Rv 55 Fatlaberget, Leikanger og Sogndal kommunar i Sogn og Fjordane (planlagt åpnet desember 2008)
- Rv 55 Gullringen, Luster kommune i Sogn og Fjordane (planlagt åpnet våren 2010)
- Rv 60 Hellesylt – Strekanetunnelen, Stranda kommune i Møre og Romsdal (oppstart 2009, planlagt åpnet 2011)
- E10 Fjøsdalen, Flakstad kommune i Nordland (åpnet i mars 2008)
- Fv 15 Dale – Alvestad, Harstad kommune i Troms (planlagt åpnet sommeren 2010)
- Fv 347 Arnøya, Skjervøy kommune i Troms (åpnet november 2007)