HAMBURG: Den ideelle organisasjonen Peace Boat har fått med seg DNV GL og danner et partnerskap for å utvikle Ecoship.
Med solpanel, vindkraft og å tenke nytt fra skrog til senger og salonger, er målet å bygge et cruiseskip med 40 prosent lavere energiforbruk enn dagens mest energieffektive.
Den karismatiske japaneren Tatsuya er direktør og grunnlegger av Peace Boat. Han bruker store ord når han omtaler prosjektet.
– Jeg vil være med å redde verden. Dette skipet alene er ikke nok, men skal vise at det er mulig å bygge mye mer miljøvennlige skip. Det er viktig for kloden vår, sier Tatsuya.
Hårete mål
Under SMM i Hamburg undertegnet japaneren en intensjonsavtale om partnerskap med DNV GL for utvikling av skipet. DNV GLs oppgave blir å evaluere design og løsninger.
– Målet er første cruise i 2020, sier japaneren, som grunnla Peace Boat i 1983.
Daværende student Tatsuya var opprørt over at Japan ikke anerkjente sin rolle og ansvar fra andre verdenskrig. Han fikk i stand Peace Boat med et årlig cruise i Asia for å øke bevissthet rundt fredsarbeid.
Peace Boat har vokst til en stor frivillig organisasjon som chartrer et eldre cruiseskip og seiler rundt i hele verden med rundt 1000 passasjerer i året.
30 prosent av passasjerene er unge, frivillige og resten er betalende passasjerer.
Les også: Trendene på verdens største skipsmesse: – Nye drivstoffløsninger og «digital tvilling» av skip
Lei av avdankede skip
Maria de la Fuenta er med-direktør i Peace Boat og like entusiastisk som Tatsuya.
– Det er ikke veldig miljøvennlig å seile rundt med gamle, svært forurensende skip. Vi har brukt 10 ulike skip i løpet av historien, og alle har vært avdankede cruiseskip, sier hun.
Bevisstheten rundt miljø økte etter atomkraftverk-ulykken i Fukushima.
– For tre år siden begynte vi planene om å bygge et eget skip, sier de la Fuenta.
Etter den tid har planene blitt mer og mer detaljer. Med DNV GL på laget, er planene kommet over i en ny fase.
– Nå begynner arbeidet med å diskutere teknologivalg med alle aktuelle leverandører, sier de la Fuenta. Finansiering er hun ikke bekymret for.
– Vi har mange gode støttespillere og god økonomi. Det løser seg, sier hun med et selvbevisst smil.
- Se 360-video: Bli med om bord på verdens største cruiseskip
Sol, vind, gjenvinning
Det grunnleggende skipsdesignet er gjort av Oliver Design, som bygger på biofilosofiske prinsipper – å utnytte løsninger naturen har utviklet.
Ecoship skal ha det aller siste og nyeste av lavutslippsteknologi, forbedre energieffektiviteten, redusere avfall og resirkulere alt som er mulig for å få et så lite miljøavtrykk som mulig.
Skipet er fortsatt på skissestadiet, men skal etter planen utstyres med 10 solpanelbelagte master, som også kan fungere som seil.
De skal kunne styres for å utnytte vinden og kunne foldes ned når været ikke tillater bruken.
På dekket skal det være et 6.000 kvadratmeter stort solpanel, lukket vanningssystem, rensing og gjenbruk av vann, varmegjenvinning med virkningsgrad på 80 prosent fra luft og vann om bord.
Flytter teknologigrenser
Administrerende direktør Knut Ørbeck-Nilssen i DNV GL Maritime, er stolt over at Peace Boat velger DNV GL som samarbeidspartner og klasseselskap.
– Vi er gjerne med på å utvikle et mest mulig bærekraftig cruiseskip. Planene og ambisjonene til Peace Boat passer perfekt til vår visjon, sier Ørbeck-Nilssen.
Han er ikke sikker på at Ecoship vil bli helt slik illustrasjonene viser i dag og heller ikke om det blir 10 nedfellbare seil og solpanel.
– Om det ikke blir likt, vil det i alle fall være med på å flytte grenser og drive teknologien framover. Paris-avtalen viser at trykket på skipsfarten ikke blir noe mindre, sier Ørbeck-Nilssen.