- Sikkerheten vil bedres betraktelig dersom vi kan få etablert direkte kontakt med personer som befinner seg i tunnelen, sier senioringeniør Tor Tybring Aralt i Statens vegvesen til Aftenposten.
Har teknologien
I samarbeid med selskapet Unified Messaging Systems (UMS) har Vegvesenet brukt 200.000 kroner i forsknings- og utviklingsmidler på å utvikle en modell for hvordan bilister som er fanget opp i en tunnelbrann kan ringes opp.
Dette gjøres ved hjelp av basestasjoner i tunnelene, og systemer og rutiner for å hente ut numrene til mobilene i tunnelen fra disse.
Datatilsynet kritisk
Datatilsynet er imidlertid redd for at flere andre interessenter vil kreve å få bruke samme teknologi dersom Statens vegvesen får lov.
- Dette er en alvorlig sak. Vi snakker om et system som vil være kritisk for personvernet, sier senioringeniør Atle Årnes i Datatilsynet til Aftenposten. Han mener også at folk i en krisesituasjon bør ringe nødetatene fremfor å måtte svare på telefoner utenfra.