På de opprinnelige skissene til nye cruiseskip er baugen temmelig lik X-Bow, Ulsteingruppens patenterte baugtype.
Ulstein var ikke klar over Virgins planer før i mars og tok kontakt med dem i juni.
– Vår jurist og konsulenter på immaterielle rettigheter, IPR, tok kontakt med Virgin. Vi har nå fått beskjed om at de ikke skal bygge skipene med X-Bow-lignende baug. De har valgt en annen design, sier kommunikasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulstein Group til Teknisk Ukeblad.
Ulstein lanserte og patenterte X-Bow i 2005. Siden den tid er over 100 skip bygget eller bestilt med den unike designen.
Les også: Ulstein har sjøsatt sitt største skip noensinne
Tvunget av domstol
Virgin opplyste at tegningene som ble offentliggjort var tidlige skisser og at skipene vil bli ganske annerledes.
Dette er ikke første striden Virgin Cruises er oppe i.
Rederiet, som ennå ikke har bygget et eneste skip, ble nemlig tvunget til å legge fram skissene til nye skip etter en rettsavgjørelse i mars i år.
Les også: Lei av overfylte tog? Nå planlegger de en elektrisk fjordbane i Oslofjorden
NCL-avhopper
En tidligere toppsjef i Norwegian Cruise Lines, Colin Veitch, hadde presentert Virgin Cruises for sine planer om cruiseskipskonsept og skipsdesign og ville ha et samarbeid.
Virgin avslo, men skal ifølge Veitch ha tatt hans planer videre. Veitch gikk til retten i Miami og fikk medhold.
Det skal ha satt Virgin Cruises minst ett år tilbake. Rederiets plan nå er å bestille tre skip.
Les også: Hurtigruten vurderer å bygge nye skip
Italia-bygg
En intensjonsavtale er tegnet med italienske Fincantieri på tre skip, hver på ca. 110.000 bruttotonn med plass til 2.800 passasjerer.
De skal oppvartes av et mannskap på 1.150.
Det første skipet skal etter planen seile på 7-dagers cruise fra basen i Miami i 2020. De to neste skipene følger i 2021 0g 2022, opplyste Virgin i en pressemelding i juni.
DNV GL har kartlagt: DNV GL har kartlagt: Disse skipstypene slipper ut mest
Krympet fra 4.000
De opprinnelige planene som Virgin Cruises måtte vise fram i mars, skal ha vært å bygge to skip på 172.900 bruttotonn og en passasjerkapasitet på 4.000.
Det ville bringe rederiet i konkurranse med de store skipene til cruisegigantene Carnival og Royal Caribbean International.
RCI-skip i Quantum-klassen kan ta 4.180 passasjerer og er på 167.800 bruttotonn.
Tysk verft i bildet
Det skal ha foreligget en intensjonsavtale om å bygge skipene ved Meyer Werft, som har bygget de to første i Quantum-klassen for RCI, og som nå er i god gang med skip nummer tre i klassen.
Den tyske verftsgruppen har også fått kontrakt med Carnival om å bygge verdens første cruiseskip med LNG-motorer.
Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin