Elsparkesykkelutleierne i Oslo foreslo selv for Oslo kommune å innføre reguleringer i april.
Avtalen ble ikke signert.
– Forslaget ble sendt til Bymiljøetaten 27. april. Forslagene er inspirert av det vi har gjort i mange andre markeder. Vi ønsket at det skulle tas noen grep siden vi forutså det som skjedde i sommer. Å gå i dialog for å selvregulere markedet i påvente av flere reguleringer var en måte å gjøre det på, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagbladet.
Ønsker mer forpliktende avtale
Gjerde sier at aktørene blant annet ba kommunen om å identifisere soner der elsparkesyklenes hastighet begrenses til gangfart og soner til parkering. De foreslo også en begrensning på antall elsparkesykler i soner med høy tetthet og ville forplikte seg til å fjerne feilparkerte elsparkesykler innen 24 timer.
Avtalen ble ikke signert, men aktørene ble i august enige om å innføre flere egne tiltak.
Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at byrådet ønsker seg en mer forpliktende samarbeidsavtale med aktørene.
– Voi og andre aktører har full anledning til å innføre flere av tiltakene allerede nå. Vi vil gjerne ha på plass en avtale, men som kommune er vi nødt til å forsikre oss om at tiltakene er gjennomførbare og til det beste for hele byen, sier Berg.
Boeing-topper må møte etterlatte etter 737 Max-ulykker