– Vanskelig situasjon
– Vi var i en svært vanskelig situasjon. Det ville få store konsekvenser for framdrift, økonomi og ansatte i og rundt anleggsbransjen, om vi stengte ned vegprosjektene. Det ville berørt 15.000-20.000 årsverk, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i en melding.
Samtidig fryktet Vegvesenet en utvikling der anleggene ble rammet av koronasmitte, og måtte lukkes ned. I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å videreføre anleggsarbeidet.
Strenge smittetiltak
– Vi innførte strenge smitteverntiltak i anleggene våre. Dette har gitt gode resultat. Sammen med entreprenørene våre har vi klart å holde hjulene i gang med noen få unntak, sier Davik.
De omfattende smitteverntiltak gjør at Vegvesenet og entreprenørene har klart å hindre nye utbrudd av koronasmitte. Norges største landbaserte byggherre vil i 2020 omsette for omlag 20 milliarder kroner i et 50-talls veganlegg over hele landet.
Jobbet i koronakarantene
Vegvesenet kan også vise til kreative løsninger som har sørget for at anleggsvirksomheten har fortsatt. I Tana sa kommunelegen ja til å definere anleggsområdet rundt E6 Tana bru som et eget karanteneområde da anlegget åpnet etter påske. De ansatte ble fraktet i buss direkte fra Gdansk i Polen til Tana gjennom Sverige. Der ble de delte inn i mindre arbeidsgrupper som jobbet og bodde adskilt i stedet for å sitte i karantene i 14 dager.
– Slik har vi klart holde framdriften oppe uten smittefare, sier Davik.
Sju prosjekter berørt
16. mars var sju vegprosjekt rammet av koronasmitte.
Tre prosjekter måtte redusere anleggsarbeidet:
- E69 Skarvbergtunnelen i Porsanger
- E18 Varoddbrua i Kristiansand
- E16 Eggemoen–Olum i Ringerike og Jevnaker
To tunnelprosjekter ble forsinket:
- E6 Vålerengtunnelen, Oslo
- E16 Gudvanga–Flenja i Aurland
To prosjekt måtte utsette anbudsarbeidet:
- E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole
- E16 Kvamskleiva i Vang i Valdres
– Nå er alle prosjektene startet opp igjen uten at vi har fått nye utbrudd av koronasmitte, sier Davik.