SAMFERDSEL

Vy avviser Bane Nors påstand: Det var mulig å teste Follobanen med full trafikk før åpning

Bane Nor mener det var umulig å teste Follobanen med normal togbelastning før åpningen. Vy mener at de hadde mer enn nok tog til fullskala testing.

Inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S. Follobanen ble åpnet 12. desember, men ble stengt åtte dager senere. Prestisjeprosjektet holdes stengt inntil videre.
Inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S. Follobanen ble åpnet 12. desember, men ble stengt åtte dager senere. Prestisjeprosjektet holdes stengt inntil videre. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
3. jan. 2023 - 10:52

Testingen blir tema på hastemøtet i Samferdselsdepartementet tirsdag.

– Nygård vil i møtet i dag bli orientert om hvordan testene foregikk og hvorfor disse problemene ikke ble avdekket i den forbindelse, opplyser departementet til NTB.

I normal drift er det på det meste seks avganger i timen i hver retning på Follobanen, men testkjøringen ble aldri gjort med mer enn én avgang i timen, skriver Aftenposten.

Nygård gjentok argumentasjonen

Bane Nor mener det var umulig å teste strekningen med samme togtrafikk som den har i full drift, en argumentasjon som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) gjentok til NRK mandag morgen.

– Fullskala testing er knapt nok mulig å få til i Norge. Det betyr at du må hente ut tog fra annen drift for å få det til, sa Nygård.

Mens Flytoget har ledig kapasitet, har det vært meldt om overfylte tog og busser etter stengingen av Ring 1 i Oslo.
Les også

– Vil gjøre gull til gråstein

Vy, som Bane Nor leier inn for å kjøre tog til testkjøring, avviser Bane Nor og samferdselsministerens påstand.

Uproblematisk

Ifølge kommunikasjonssjef, Åge-Christoffer Lundeby, ville det vært uproblematisk for Vy å levere nok tog til å teste med tilsvarende trafikk som rutetabellen. Han sier det kun handler om planlegging og at de fint ville klart å levere en slik bestilling med to ukers frist.

Prestisjeprosjektet til 37 milliarder kroner ble offisielt åpnet 12. desember, men måtte stenge åtte dager senere. Ingen vet når togene igjen kan gå på Follobanen, men det blir tidligst i februar. Årsaken til at strekningen stenges, er ifølge Bane Nor en feil i returstrømanlegget.

Samferdselsministeren har kalt Bane Nor inn til hastemøte tirsdag klokken 15. Der vil han be om en foreløpig redegjørelse om stengningen av Follobanen.

Til tross for omfattende etterinjiseringsarbeid har ikke entreprenøren klart å bygge tunnelen så tett som kontrakten setter krav om. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.