Før trafikantene kan få ta i bruk den nye brua, er det noe gysing (støp med tynn mørtel) som gjenstår. Så blir det lagt membran for å beskytte brua mot fuktighet og til slutt skal det asfalteres. Alt dette krever plussgrader, skriver Vegvesenet i en melding.
Verdens første i sitt slag
– Ya bru er verdens første bilbru med brudekke som er sveiset med automatisert lasersveisteknologi. Dette gir raskere, rimeligere og mer miljøvennlig bygging av bruer. Siden denne brua var først ut, har det gått noe mer tid til beregning og godkjenning for biltrafikk enn det vil gjøre når vi får mer erfaring med metoden. Derfor rakk vi ikke å legge membran og asfalt før vinteren, sier Vegar Jermund Antonsen i Statens vegvesen i meldingen.
Den neste måneden vil det være maskiner i arbeid for å sikre brua før vårflommen. Med en normal vår, skal Ya bru etter planen åpnes for trafikk i løpet av juni.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen