Yara er Europas største produsent av CO2 – ikke som uønsket klimagass, men som et salgbart produkt, både til matprodusenter, bryggerier og annen industri. De er også Europas største transportør av CO2 på kjøl.
Nå har Yara en flåte på tre moderne, spesialbygde skip for frakt av flytende CO2.
Tre identiske bulkskip på 3480 dødvekttonn fra 2004/2005 er bygget om i Tyrkia og blitt til topp moderne CO2-gasstankskip.
Fra bulk til gass
Skottene mellom lasterommene er fjernet, skroget styrket og verdens største CO2-tanker på 1800 tonns kapasitet er plassert om bord.
Tankstørrelsen tilsvarer 90 trailerlass.
CO2 er et biprodukt fra ammoniakkproduksjonen ved gjødselfabrikkene til Yara.
I Porsgrunn blir det hvert år laget 200.000 tonn CO2, som sendes ut med en av de tre Yara-tankerne med jevne mellomrom.
Les også: Derfor kan Yara drive verdens største gjødselfabrikk i verdens dyreste land
Fra problem til produkt
– Vi er veldig glad for å kunne ta et biprodukt som CO2 og selge det kommersielt. Vi produserer veldig ren CO2 egnet for andre kunder. Ettersom produksjonsanleggene ligger ved vannveier og sjø, er det en billig og effektiv måte å transportere store kvanta, sier Petter Østbø, direktør for gass og industrielle produkter.
Yara begynte CO2-eksport med skip for ti år siden. CO2 kjøles ned til minus 24/25 grader under 15 bars trykk og fraktes i væskeform.
Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene
Renser eksosen
Alle de tre skipene, Yara Frøya, Yara Gerda og Yara Embla, er 83 meter lange, 13 meter brede og er på 3480 dødvekttonn.
Skipene har fått installert egen Yaras egen SCR-teknologi (katalysator) som fjerner 80 prosent av NOx-utslippene fra eksosen.
Les også: Nå åpner den kraftig oppgraderte Suez-kanalen
Terminaler og nettverk
CO2 produseres ved Yaras største fabrikk, Sluiskil i Nederland, samt Porsgrunn, Fredericia (Danmark), Dormagen (Tyskland) og Wilton (Storbritannia) og fraktes til terminaler i Hamburg, Montoir (Frankrike), Billingham (UK) og Thames (UK).
Nettverket av produksjonsanlegg og terminaler gjør virksomheten lønnsom. Sluttkundene må hente CO2 fra terminalene og frakte det videre med tankvogner eller tog.
Ren CO2 brukes blant annet til kullsyre for bryggerier, til kjøling og frysing av matvarer, emballasje og til drivhus.