Åtte av ti får medhold i klager på flyreiser i Transportklagenemnda
Transportklagenemnda får stadig flere klager på flyreiser. De gir åtte av ti medhold.
Andelen klagere som har fått medhold, har gått fra 31 til 82 prosent på drøyt fem år, skriver NRK.
– Flyselskapene har ikke respekt for kundene sine, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Flyklagenemnda er tredje instans i klageprosessen. Først skal saken til flyselskapet. Hvis de avslår klagen, kan den sendes til Forbrukerrådet og til Transportklagenemnda.
– Dette er enkle saker som flyselskapene kunne ha håndtert selv med kundeservice, men i stedet skyver de hele ansvaret over på oss, sier Blyverket.
650 saker har fått medhold eller delvis medhold i nemnda i år. SAS får flest klager, etterfulgt av Norwegian og Widerøe. SAS mener de løser de fleste sakene selv.
– Alle som har krav på tilbakebetaling fra SAS, skal få det. Så vi er ikke enige i kritikken, sier pressekontakt Tonje Sund til kanalen.