13:12:43Nyhetsstudio

Anbefaler bilprodusenter å trekke seg ut fra Kina

Det er 25 år siden amerikanske bilprodusenter rykket inn i Kina på jakt etter omsetning og markedsandeler. De ble tvunget til å samarbeide med lokale bilprodusenter – som regel med den kinesiske staten på eiersiden, skriver Dagens Næringsliv.

Hva som var et vekstmarked i mange år er blitt et mareritt for de amerikanske bilprodusentene.

Bilanalytiker John Murphy hos Bank of America Securities (BofA) har et klart råd til General Motors, Ford og Stellantis (tidligere Chrysler) – også kjent som Detroit 3 (D3).

– Jeg tror vi vil se D3 trekke seg ut av Kina så raskt som de bare kan. Kina er ikke lenger kjernevirksomheten for GM, Ford eller Stellantis, sa Murphy under en diskusjon på tirsdag, hvor den amerikanske storbanken la frem den årlige «Car Wars»-rapporten, ifølge Detroit News.

Flere japanske bilprodusenter har allerede trukket seg ut fra Kina.

De tre amerikanske bilprodusentene har forsøkt seg med elektriske biler, men er ifølge Murphy ikke konkurransedyktige på pris.

Unntaket er Tesla, som fortsatt er i stand til å konkurrere med kinesiske elbilprodusenter – også på det kinesiske markedet, skriver DN.