Avinor nekter refusjon etter Gardermoen-kaos
Køkaoset i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn torsdag førte til at mange ventet over to timer, men Avinor vil ikke refundere billettene til dem som mistet flyet.
Forbrukerrådet advarer om at passasjerer som mistet flyet, kan ende opp med å tape billettpengene.
– Selv om det er Avinor som har ansvaret for sikkerhetskontrollen på norske flyplasser, er det ikke sikkert at de vil betale erstatning uten videre, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til TV 2.
Han understreker at kundene ikke har avtale med Avinor
Ifølge Avinor var årsaken til torsdagskøen et uanmeldt tilsyn i sikkerhetskontrollen, men passasjerer som ikke rakk flyet sitt, henvises til flyselskapene. Forbrukerrådet mener likevel at Avinor bærer et ansvar.
Både Norwegian og SAS opplyser at passasjerer i utgangspunktet ikke har krav på refusjon eller ombooking dersom de ikke rekker flyet. Norwegian valgte likevel å tilby gratis ombooking til dem som mistet avgangen sin, på grunn av mangelfull informasjon fra flyplassen. SAS på sin side påpeker at organiseringen av sikkerhetskontrollen ligger utenfor flyselskapets ansvarsområde.
Avinor viser til at det er flyselskapene som er ansvarlige for passasjerene.
– Reisende som ikke rakk flyet sitt i går som følge av køene i sikkerhetskontrollen, bes forholde seg til sitt flyselskap, sier pressevakt Helene W. Jensen i Avinor til i en SMS til TV 2.