Equinor felt for villedende reklame i Storbritannia
Equinor er felt for villedende reklame i Storbritannia da de forsøkte å gi inntrykk av at vindkraft var en betydelig del av virksomheten.
I en annonse i The Economist gir selskapet inntrykk av at karbonfangst og energi fra vindparker er en betydelig del av Equinors forretningsvirksomhet i tillegg til olje og gass, skriver Transit Magasin og Kampanje.
Advertising Standards Authority, som regulerer markedsføring i landet, mener at Equinor i sin reklamekampanje går for langt i å nedtone at det er olje og gass som er selskapets hovedprodukter, ikke CCS og fornybar energi.
Reklamen er derfor villedende, og Equinor får ikke lenger lov å vise den i sin nåværende form.
I teksten i reklamen i The Economist i sommer heter det at vind, olje og gass og karbonfangst «alt er en del av et bredere energibilde».
– Vi respekterer, men er skuffet over utfallet i Advertising Standards Authority Council. Vi tar lærdom av dette til framtidige kampanjer, sier pressekontakt Alice Baxter i Equinor i Storbritannia til Kampanje.
Generalsekretær Karoline Andaur i Verdens naturfond (WWF) kaller Equinor-reklamen usmakelig grønnvasking og mener den bare er nok et eksempel på at Equinor avkles som det fossilselskapet det er.