Esa skal granske tildelingen av Sørlandsbanen til Vy
Jernbanedirektoratet tildelte i oktober Sørlandsbanen til Vy og vraket Go-Ahead. Esa er bekymret for lovligheten av tildelingen og skal granske saken.
I et brev Aftenposten har sett, skriver Esa at de i møter med norske myndigheter har uttrykt bekymring for hvorvidt tildelingen er lovlig.
Nå skal de på eget initiativ granske saken.
Britiske Go-Ahead har driftet Sørlandsbanen siden 2019. Avtalen utløper i desember 2027.
I oktober bestemte Jernbanedirektoratet, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, at Vy midlertidig skal ta over togstrekningen fra 2027 og i inntil fem år.
Jernbanedirektoratet ønsker å gjennomføre en vurdering av dagens trafikkavtaler, der SJ drifter tilbudet i nord, Vy i vest og Go-Ahead i sør. Avtalene med SJ og Vy utløper i henholdsvis 2028 og 2029.
Regjeringen ønsker derfor å utsette inngåelsen av nye langsiktige trafikkavtaler til tidligst 2029, slik at Jernbanedirektoratet kan vurdere avtalene samlet.
– I påvente av Jernbanedirektoratets trafikkavtalegjennomgang er det ønskelig at vårt statlige persontogselskap Vy blir tildelt trafikkavtalen i denne mellomperioden, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) da tildelingen ble kjent.
I brevet understreker Esa at direktetildelinger som den for trafikkpakke Sør utelukkende kan gjøres under «særlige omstendigheter», men at reglene skal tolkes strengt.
Samferdselsdepartementet kommer til å svare på alle spørsmål Esa måtte ha. Samtidig er de trygge på at direktetildelingen til Vy er i samsvar med reglene, skriver statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) i en epost.