01:30:30Nyhetsstudio

Feilen er rettet: Ruter har igjen kontakt med kollektivbussene

Feilen som gjorde at Ruter ikke fikk kontakt med en stor del av bussene som kjørte i Oslo og Bærum, er nå rettet. Det bekrefter pressevakt Øystein Dahl Johansen, Ruters pressetalsperson, til TU. Han sier feilen ble rettet klokken 13.10. 

Feilen gjaldt Unibuss sine busser, og begynte torsdag ettermiddag. Feilen ble stadig med omfattende, skrev Ruter tidligere fredag. 

Johansen forteller at det var en nettverksfeil som forårsaket problemene. Han kan imidlertid ikke fortelle mer om feilen, ettersom den var hos Unibuss, ifølge Johansen. 

Atle Rønning, direktør i Unibuss, skriver til TU at det var en teknisk feil som nå er rettet. 

– Jeg har ingen kommentarer ut over det, skriver Rønning. 

Feilen førte til at busser ble borte fra Ruter-appen, samt skjermer på bussholdeplasser og for selskapet som har ansvar for kollektivtrafikken i Oslo.

– Dette har gjort at kundene ikke har fått den informasjonen de skal og operasjonssentralen hos oss har ikke mulighet til å følge med og styre bussflåten for å sikre et jevnt og godt kollektivtilbud, sa Øystein Dahl Johansen i en pressemelding tidligere fredag.