Flere døde i MC-ulykker – nå vurderer Statens vegvesen å skru opp aldersgrensen
Hittil i år har 18 personer mistet livet på motorsykkel i Norge. Statens vegvesen vurderer nå å heve aldersgrensen på MC-kjøretøy.
– Det er noe vi vurderer seriøst, sier Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhetsavdelingen i Statens vegvesen til Nettavisen.
Det er i utgangspunktet aldersgrensen for lett MC (A1) Statens vegvesen vurderer å heve med to år. Den er i dag på 16 år.
Dersom den skrus opp til 18 år, vil aldersgrensen for klasse A2 (mellomtung motorsykkel) og A (tung motorsykkel) økes med to år hver, ifølge Ranes. Grensen for disse førerkortene er i dag henholdsvis 18 og 24 år.
– Det har over tid vært en bekymring for den høye risikoen 16- og 17-åringer har ved å kjøre lett motorsykkel. Det er i antall relativt få ulykker, men det er også få som er 16–17 år som kjører lett MC og kjørelengden er kort, forklarer Ranes til avisen.
– Ulykkestallene viser at risikoen for å bli drept eller hardt skadet per kjørte kilometer på lett MC er svært høy og om lag 60 ganger høyere enn for fører av personbil, sier hun.
Interesseorganisasjonen Norsk Motorcykkel Union tar på sin side til orde for underskinner på autovernene på norske fylkesveier.