Forbrukerrådet: Bruktbilbransjen med flest henvendelser
I 2023 fikk Forbrukerrådet rett under 4600 henvendelser om bruktbilbransjen fra norske forbrukere. Dermed topper de lista igjen.
Bruktbilbransjen har historisk sett vært den bransjen som har skapt flest henvendelser til Forbrukerrådet. Etter at strømbransjen kom dårligst ut i 2022, er bruktbilbransjen tilbake på verstingtoppen nok en gang.
Totalt mottok Forbrukerrådet 4594 henvendelser om bruktbil, nesten dobbelt så mye som den nest verste bransjen, som var husleie.
Spørsmål om blant annet kontrakt og husleie resulterte i 2710 eposter og telefoner fra både utleiere og leietakere. Håndverkertjenester fulgte bak med 2395 henvendelser.
1. januar trådte nye endringer i forbrukerkjøpsloven i kraft som skal gjøre det tryggere å kjøpe bruktbil. En av endringene er at næringsdrivende ikke lenger han ta generelle forbehold ved salg.
– I praksis betyr de nye reglene at biler fra nyttår ikke kan selges «som den er», eller med tilsvarende forbehold. Om bilen har kjente feil, må selger opplyse konkret om disse, og du må uttrykkelig akseptere dem.
Totalt hadde Forbrukerrådet rett over 50.000 henvendelser på epost, telefon og via kontaktskjema på nett.