Naf vil at togpendlere får rabatt etter hvor forsinket togene er
Togreisende bør få en pendlergaranti som gir dem automatisk refusjon etter hvor mye forsinket togene er på den strekningen de reiser.
De skyhøye forsinkelsestallene på togene må møtes med kraftfulle tiltak. Det mener Naf (Norges Automobil-Forbund), som er opptatt av pendlernes rettigheter i kraft av å være en forbrukerorganisasjon for alle trafikanter.
– Pendlerne må få penger tilbake når togene ikke går som de skal, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf i en pressemelding.
Naf foreslår at refusjonen knyttes til punktligheten og kanselleringer på den strekningen folk reiser – og ikke for den enkelte reise.
– Togpendlerne betaler full pris for et tilbud som ikke svarer til forventningene. Dersom togene ikke når målene for punktlighet, må de reisende få bedre kompensasjon enn i dag, sier Handagard.
Ett av tre tog forsinket eller innstilt
Ett av tre tog var forsinket eller innstilt i fjor. Hittil i år har kun 69,2 prosent av togene kommet i tide i rushtiden i Oslo, ifølge Bane Nors statistikk, langt under målet på 85 prosent. Vel å merke er innstilte tog ikke regnet med i denne statistikken.
Nafs Trafikantbarometer viser at de som reiser med tog, er minst fornøyd med hverdagsreisen av alle trafikantgrupper.
Ved forsinkelser kan man i dag søke 50 prosent refusjon på billetten. På korte strekninger gjelder dette bare hvis toget er mer enn en halv time forsinket. Og man må søke for hver enkel forsinket reise.
Automatisk refusjon
Derfor mener Naf det må innføres en pendlergaranti, hvor de reisende får automatisk refusjon på periodekortet når togene er forsinket.
Ordningen kan virke slik: På en strekning med mål om en punktlighet på 90 prosent, blir det målt en reell punktlighet på 75 prosent. Differansen på 15 prosent danner grunnlag for en 15 prosent refusjon i prisen på periodekortet, foreslår organisasjonen.