Sjøforsvaret bruker en milliard kroner i året på reparasjoner og vedlikehold hos norske verft, og anser verftene som en del av landets beredskap.
– Dersom alle kommersielle kunder velger utanlandske verft, må Sjøforsvaret likevel ha verft i Noreg for å sikre beredskapen. Da vil også kostnadene øke, uttalte kommandørkaptein og nestleder i Langtidsplan og utvikling i Sjøforsvarstaben, Nils Nordstrand til NRK.
Forsvarssjefen anbefaler å bygge 35–40 nye fartøy fremover, og i løpet av neste år får Stortinget saken til behandling.
Hugo Strand, som er styreformann i bransjeorganisasjonen Norske skipsverft, mener kontraktene om å bygge militære skip må gå til norske verft og sier til NRK at de allerede nå må få signal på å forbedrede seg til anbudskonkurranse. Ikke bare på standardskip, men også på avanserte fartøy, som fregatter.
Da bør de norske militær skipene også bygges i Norge, kontrer verftsbransjen.