Norwegian-meklingen mot slutten: – Store og ganske komplekse temaer er ikke løst
Lørdag morgen kan 17 piloter i Norwegian være tatt ut i streik. Tre timer før meklingsfristen fredag kveld var det fortsatt ingen avklaring.
– Vi har ikke en avklaring ennå. Det er store og ganske komplekse temaer som ikke er løst, og som vi skal bruke de neste timene på, sier riksmekler Mats Ruland til TV 2 like før klokka 21.
Han mener partene har kommet nærmere hverandre, men at det fremdeles er mye som gjenstår.
Meklingen omfatter mange temaer, men de to viktigste er arbeidstid og økonomi, ifølge Ruland. Han kan likevel ikke gi noen flere detaljer ettersom forhandlingene er underlagt taushetsplikt.
– Jeg håper vi skal få til en løsning, men det er vanskelig å si, sier riksmekleren på spørsmål om han tror det er mulig for partene å bli enige innen fristen går ut ved midnatt.
– Reell fare for konflikt
Lederen i Pilotforbundet mener streikefaren er reell.
– Det er en reell fare for konflikt. Og det pleier jeg nesten aldri å si, sier Carl Gilbert Rego, som er leder i Pilotforbundet til VG.
Også like før klokka 18.30 fortalte Ruland at forhandlingene beveget seg fremover.
– Det har vært fremgang i diskusjonene, og det har til dels vært god fremgang i perioder også, men det er store temaer vi skal løse før vi kommer i mål, sa riksmekleren til kanalen.
Dersom det blir streik, vil den trappes opp fra mandag med ytterligere 66 piloter. Streiken kan på sikt gjelde alle selskapets 700 piloter, skriver NRK.
Meklingsmøtet mellom Parat og NHO Luftfart begynte torsdag formiddag og har frist til klokka 23.59 fredag kveld. En eventuell streik vil begynne fra arbeidstidens start lørdag.
Balanse og lønn
Fra pilotenes side handler kravene om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, blant annet i form av mer forutsigbarhet. I tillegg krever de en lønnsøkning på mellom 25 og 38 prosent over to år.
– Vi jobber i seks av ni helger. I tillegg har vi høyest arbeidsbelastning i periodene folk flest og familien vil ha fri. Dette gjelder sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og andre høytider. Vi jobber mindre i vinterhalvåret, men vi må komme til enighet om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, sa Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union (NPU), til NTB før meklingsstart.
Lønnsøkningen pilotene krever, er godt over frontfaget på 5,2 prosent. Pilotforbundets leder mener det er fortjent.
– Pilotene har vært med på å hjelpe Norwegian gjennom en krevende tid økonomisk. Nå er det deres tur, sier Rego til VG.
Tøff periode for bransjen
Han forstår samtidig at lønnsøkningen kan virke uforståelig for utenforstående.
– Vi forstår at det ser stygt ut med så høye prosenter som vi ber om, men dette handler om lik lønn for likt arbeid.
Fra NHO Luftfart og administrerende direktør Erik Lahnstein er budskapet at bransjen har vært gjennom en tøff periode, og at vanlig lønnsøkning er nærmere 5 prosent.
– Norwegian har vært gjennom en finansiell restrukturering, hvor eiere og kreditorer tok nedskrivninger på over 100 milliarder kroner, sier Lahnstein.