Passasjerer mindre fornøyde med togtilbudet
Togpassasjerene er blitt mindre fornøyde med togtilbudet. Hovedfaktorene de peker på, er forsinkelser og dårlig informasjon.
Det viser årets siste kundeundersøkelse fra Jernbanedirektoratet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
Undersøkelsen ble gjennomført tidligere denne måneden, og totalt 6187 passasjerer over hele landet deltok.
Passasjerene ble spurt om hvor fornøyde de var med togreisen i sin helhet. De reisende ga togselskapene samlet poengscore på 79 av 100, som er en nedgang på 1 poeng fra det foregående kvartalet, heter det i en pressemelding fra Jernbanedirektoratet.
Undersøkelsen viser at passasjerene er minst fornøyde med opplevd punktlighet og informasjon om avvik.
– Hele jernbanesektoren jobber systematisk for å forbedre punktligheten, og disse resultatene viser at det fortsatt er en vei å gå, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
For året som helhet får togselskapene 79 av 100 poeng når det gjelder kundetilfredshet. Også det er 1 poeng lavere enn i fjor og det samme som i årets siste kvartal.
Togselskapene som er med i undersøkelsen, er Vy, Go-Ahead og SJ Nord. SJ er selskapet som får de beste resultatene sammenlagt for året.