Regjeringen lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024
Uhell og motortrøbbel i de bratte bakkene gjør at tunnelen ofte er stengt, til stort hodebry for næringsliv og trafikanter. Tunnelen er en del av riksvei 134 og går mellom Drøbak og Hurum.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover nå at byggingen av et nytt tunnelløp skal komme i gang neste år. Til NRK sier han at det i statsbudsjettet vil bli satt av et mindre beløp til å starte opp, og at det betyr at det ikke er noen vei tilbake.
I dag må hele tunnelen stenges i begge retninger ved mindre hendelser. Med to løp kan man rute trafikken forbi, påpeker Nygård.
– Rømningsvei mellom de to tunnelløpene vil gi trafikantene økt trygghet og vil være med på å oppfylle kravene i tunnelsikkerhetsdirektivet, sier han.
Deler av kostnaden skal finansieres med bompenger, ifølge regjeringen.
I fjor vår satte Statens vegvesen Oslofjordtunnelen øverst på sin liste over prioriterte veiprosjekter, men prosjektet fikk ikke plass i årets statsbudsjett.