Romfartøy fra USA og Japan på vei til månen
Etter å ha blitt skutt opp onsdag kan to fartøy fra amerikanske Firefly Aerospace og japanske Ispace stå for den andre og tredje private månelandingen.
De to ubemannede månelandingsfartøyene er en del av Nasas samarbeid med private romfartsaktører. De ble skutt opp onsdag morgen om bord på en Falcon 9 bærerakett fra en annen privat aktør, Elon Musks Space X.
Gjennom Artemis-programmet planlegger Nasa å sende mennesker til månen igjen innen for første gang siden 1972. Målet er å nå månen innen 2027 – men det er stor fare for forsinkelser.
Delvis vellykket privat landing
I denne omgang sikter både Blue Ghost, som er navnet på månelanderen fra Firefly Aerospace, og Resilience fra Ispace sikter mot å følge i «fotsporene» til Odysseus fra Intuitive Machines.
I februar i fjor ble Odysseus det første private fartøyet som landet på månen. Den landingen var bare delvis vellykket; fartøyet veltet under landing og kunne dermed ikke gjennomføre alle undersøkelsene som var planlagt.
Instrumenter og undersøkelser
Ispace forsøkte å nå månen i april i fjor, men mislyktes etter at det ble gjort feil i noen av beregningene som lå til grunn for oppskytingen.
Nå håper selskapet å utnytte blant annet gravitasjonen på Jorden og månen og lande en gang i mai eller juni. Deretter skal et mindre kjøretøy utforske månens overflate på jakt etter vann og ressurser og forhåpentlig nå fram til Mare Frigoris på månens nordligste deler etter fire-fem måneder.
Blue Ghost skal etter planen lande rundt 2. mars etter halvannen måneds reise gjennom rommet. Der skal de plassere ut 10 vitenskapelige og teknologiske instrumenter fra ulike Nasa-finansierte kunder og en last fra Honeybee Robotics, som er eid av romselskapet Blue Origin.