Undersøkelse: Unge føler på sterk digital avmakt
Unge fra 15 til 25 år etterstreber trenden med å bli den beste versjonen av seg selv, med hjelp fra mobilen. Men overdreven skjermbruk gjør dem usikre.
Det var et av hovedtrekkene da Opinion torsdag la fram rapporten UNG2025 på Elvebakken videregående skole. UNG2025 er en årlig studie av utviklingstrekk hos norsk ungdom.
Opinion opplyser at trenden «Prosjekt meg» har vokst fram de siste årene, i en tid med bekymringer og en usikker verdenssituasjon.
– Vi ser at de unge er mer bekymret enn tidligere, og de tenker at verden kommer til å se verre ut når det gjelder en rekke forhold om vi ser ti år fram i tid, sier markedsdirektør Tove Botnen i Opinion til NTB.
50 prosent er bekymret for krig og uro i verden.
Motløsheten skaper et sterkt ønske om å vende blikket innover og kontrollere det en kan kontrollere: Seg selv.
Digital avmakt
Sammenlignet med verdens framtid, er de unge mer optimistiske når det gjelder egen helse, både fysisk og psykisk. De ønsker å bli den beste versjonen av seg selv. Kanskje er det fordi det er her de føler at de kan ta kontroll og føle progresjon. Men for å gjøre det, må de være tett på.
– Sosiale medier spiller hovedrollen i de unges liv, med gjennomsnittlig 6,5 timer daglig på skjerm, påpeker Opinion.
Rundt fire av ti sier de er redd for å gå glipp av noe hvis de ikke er tilgjengelig i sosiale medier. På skjermen kan alt fra filmer på Tiktok og ChatGPT hjelpe til å til å sette sammen kostplan, treningsprogram og en daglig rutine for å nå mål. Samtidig anerkjenner de unge at å etterstrebe optimalisering kan skape en følelse av at man aldri er god nok.
Fire av ti sier de bekymrer seg svært eller ganske mye for påvirkning fra mobil og skjerm.
Paradoksale mønstre
Opinion sier de unge også vet at en kontinuerlig strøm av skjerminnhold stjeler fokus og tid og påvirker holdningene deres generelt.
– På den ene siden ser de fordelene ved å redusere skjermtiden og være mer til stede fysisk, men på den andre siden opplever de det som svært vanskelig å logge av, skriver selskapet i presentasjonen.
Selv om unge er klimabevisste og opptatt av autentisitet, finner de fortsatt en høy underholdningsverdi og fascinasjon i rikdom og berømmelse.
UNG2025 er gjennomført med totalt 1005 intervjuer i høst i et representativt utvalg av befolkningen mellom 15 og 25 år – generasjon Z. Selskapet opplyser til NTB at det har vært stor interesse for presentasjonen om hvordan de unge lever og ser på egen framtid.