Skipene er designet av Vard Design i Ålesund med betegnelsen 4 19. Skrogene bygges i Romania og skal utrustes ved ett av Vards verft i Norge.
Kontrakten omfatter også opsjon på ytterligere to skip. Skipene får hybrid framdriftssystem og kan konverteres til metanoldrift. Planlagt levering er 2. kvartal 2025.
Vard 4 19 er 87,5 meter lange og 19,5 meter brede servicefartøy (Commissioning Service Operation Vessels - CSOVs) med sengeplass til 120 personer. Vard skriver i en pressemelding at skipene er designet med fokus på logistikk, sikkerhet, komfort og gode posisjonerings- og bevegelsesegenskaper. Fartøyene skal ha høydejusterbar, bevegelseskompensert gangbro med heissystem for vindturbbiner og et høydejusterbart system for overføring av varer og personell til mindre arbeidsbåter. Skipene blir utrustet med SeaQ-pakke fra Vard Electro som inkluderer løsninger og systemer for energiforsyning, kontroll, bro og kommunikasjon.
Windward Offshore er et partnerskap under etablering. SeaRenergy ble etablert i 2010 og er offshoredelen i Rickmersfamilien. Sammen med The Asian Spirit Steamship Company (ASSC), som er skipsfartdelen av Rickmersfamilien, tar SeaRenergy tar sikte på å bli Europas ledende leverandører av omfattende tjenester til havvindindustrien.