Vegvesenet får krass kritikk: Dårlige veier fører fortsatt til dødsulykker
Statens vegvesen følger ikke godt nok opp vedlikeholdet av norske veier, påpeker Vegtilsynet. De dårlige veiene fører hvert år til en rekke dødsulykker.
Hver fjerde dødsulykke i 2023 skyldtes til dels dårlige veier, ifølge Vegtilsynet.
– Fra 2014 til 2022 er det registrert 45 forhold der veioppmerking, tverrfall, veidekke og veiskulder har medvirket til dødsulykker på riks- og europaveier, skriver de i en pressemelding i forbindelse med en ny rapport om Statens vegvesen.
Tilsynsrapporten avdekker betydelige mangler ved Vegvesenets styring og oppfølging av vedlikehold av veidekket på veiene. Det er funnet tre avvik, og i tillegg tre punkter med rom for forbedring. Særlig systemet for evaluering og oppfølging av vedlikeholdet fungerer dårlig, ifølge tilsynet.
– I praksis har ledelsen fokus på oppfølging av økonomi og budsjett, skriver tilsynet i sin rapport.
I tillegg til dødsulykkene antar tilsynet at de dårlige veiforholdene også har bidratt til et betydelig antall ulykker med hardt skadede mennesker.
– Ikke tryggere riks- og fylkesveier
Sommeren 2023 fikk Vegvesenet omtrent samme kritikk av Riksrevisjonen.
– Det er kritikkverdig at kostnadene til drift og vedlikehold har økt betydelig siden 2015 uten at dette har gitt mer fremkommelige, miljøvennlige eller tryggere riks- og fylkesveier, påpekte Riksrevisoren.
Flere svakheter ble trukket fram som gjaldt Statens vegvesens styring og oppfølging av drifts- og vedlikeholdsarbeidet. Det gjaldt blant annet mål- og resultatstyring, planlegging, internkontroll og forbedringsarbeid.
Faglige pekefingre
Naf har i mange år jobbet for å bedre sikkerheten på veiene, og organisasjonen påpekte før jul at andelen ulykker er svært ujevnt fordelt: Mens det skjedde 36 dødsulykker på riksveier, var det hele 47 ulykker som tok liv på fylkesveier.
– Mange steder i landet er fylkesveiene nedslitt, smale og ikke tilpasset trafikken som kjører på dem. Det er med å øke risikoen for ulykker, slik også Riksrevisjonen har påpekt. Det er nødvendig med et krafttak på vedlikehold av fylkesveiene for å få ned risikoen for alvorlige ulykker, sa pressesjef Ingunn Handagard i en pressemelding.
Rådgivende ingeniørers forening har understreket behovet for mer penger til veier fordi klimaet endrer seg.
– Vi trenger en massiv satsing på sikringstiltak, klimatilpasning og oppgradering av veier, offentlige bygg og infrastruktur nå. Dette er avgjørende for samfunnssikkerheten, sa foreningens administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i fjor vår.
– Følger ikke egen policy
I den nye rapporten fra Vegtilsynet beskrives altså tre avvik hos Vegvesenet som må følges opp:
* Statens vegvesen har ikke operasjonalisert mål for vedlikehold av veidekke.
* Statens vegvesen utarbeider ikke planer for vedlikehold av veidekke i tråd med alle krav i egen vedlikeholdspolicy.
* Statens vegvesen divisjon Drift og vedlikehold gjennomfører ikke ledelsens gjennomgåelse i tråd med interne krav.
Nå skal Vegvesenet komme med en tilbakemelding på hvordan avvikene vil bli håndtert, samt en tidsplan for gjennomføringen.