En tanktilhenger med 16.500 liter bensin løsnet fra trekkbilen og kjørte inn i veggen på den undersjøiske Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane. sommeren 2015. Drivstoffet tok fyr og tunnelen fikk omfattende skader.
Årsaken til ulykken var at tilhengerdraget brøt sammen på grunn av rust, ifølge Statens havarikommisjon for transport.
Nå krever Gjensidige Forsikring 10 millioner kroner fra forsikringsselskapet til bilverkstedet som reparerte tilhengerdraget før ulykken.
Neste uke møtes de etter planen i Oslo tingrett.
- Brannen i Skatestraumtunnelen var Norges største: Akkurat det samme kan skje igjen
Sveiset jernplater over rusthull
Det ble avdekket rustskader på tilhengerdraget ved en kontroll av tilhengeren i 2011. Dette ble så reparert ved å sveise jernplater over rusthullene, i strid med produsentens anvisning, ifølge havarikommisjonens rapport.
«Reparasjonen bidro ikke til økt styrke i konstruksjonen, men heller til økt
risiko for korrosjonsutmatting. Dette medførte at korrosjonen fikk utvikle seg, med det resultat at tilhengerdraget røk i 2015», heter det i rapporten.
«Bruddskadene i det undersøkte draget har oppstått som følge av langt fremskredet korrosjon som har tært bort bjelkematerialet i store deler av tverrsnittet», konkluderte Forsvarets laboratorietjeneste. De undersøkte draget på oppdrag fra havarikommisjonen.
- Norske ingeniører: Utvikler roboter som skal bedre brannsikkerheten i lange veitunneler
60 millioner kroner
Gjensidige forsikret trekkbilen i vogntoget som skapte ulykken og selskapet har betalt ut erstatning etter tunnelbrannen. Det totale skadekravet etter brannen var på nær 60 millioner kroner, ifølge sluttinnlegget fra Gjensidige.
De saksøkte Vardia Forsikring, forskringsselskapet til bilverkstedet som reparerte draget før ulykken.
«I denne saken har verkstedet foretatt en reparasjon som er i strid med det som var fastsatt av produsenten. Både valg av metode og utførelsen av arbeidene bryter mot de krav man med rimelighet kan stille til det arbeidet som skulle utføres», skriver Gjensidige til retten.
De legger til at kjøretøyet har gått gjennom flere kontroller, uten at svakheten ble avdekket.
«Dette skyldes blant annet at den valgte metoden bidro til å gjøre vanskeliggjøre kontroll», skriver de til retten.
Gjensidiges prosessfullmektig, advokat Jardar Aas, ønsker ikke å kommentere saken nå, men viser til sluttinnlegget de har sendt retten.
- Byggekollaps i den nye norske lakseterminalen: «Det knakk sammen i vill fart. Jeg løp som bare helvete for å komme meg vekk»
Skylder på Statens vegvesen
Verkstedets forsikringsselskap avviser kravet. Hovedargumentet deres er at forsikringsavtalen de har med verkstedet ikke omfatter produksjon av deler til kjøretøy.
De mener videre at Statens vegvesen kunne ha kontrollert reparasjonen og at ansatte på verkstedet ikke har opptrådt uaktsomt.
Dersom de argumentene ikke skulle føre frem, så hevder selskapet at manglende kontroller fra Statens vegvesen var hovedårsaken til at brannen oppstod.
«Det anføres at Statens vegvesen som den direkte skadelidte har medvirket til skaden ved manglende kontroller av tanktilhengeren», skriver de til retten.
Det har ikke lyktes Teknisk Ukeblad å innhente en kommentar fra Vardia Forsikring, som nå er blitt Insr Insurance Group.
Bred kritikk
Statens havarikommisjon for transport (SHT) kritiserte både bilverkstedet som reparerte tanktilhengeren, kontrollorganene som gjennomførte periodiske kontroller og Statens vegvesen etter ulykken. De mente det var både systemsvikt og kunnskapssvikt hos disse.
«Denne svikten har etter SHTs vurdering medvirket til at rustskadene i
tilhengerdraget fikk utvikle seg slik at styrken i tilhengerdraget ble vesentlig svekket. Det medførte at tilhengerdraget røk og tanktilhengeren løsnet fra trekkbilen», skrev kommisjonen i rapporten etter ulykken.
- Stor oversikt: Sjekk hva sjefene i norsk byggebransje tjener