TRAFIKK OG ITS

213 millioner kroner for å redusere bompenger i Innlandet

Taksten på riksvei 3 og 25 kan bli halvert.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Midtbø, Samferdselsdepartementet
26. jan. 2021 - 16:23

Regjeringen ønsker å sette i gang en bompengeprøveordning i Innlandet på ett og ett halvt år. Dersom prøveordningen får tilslutning fra Innlandet fylkeskommune vil den innebære at taksten på hovedvei på riksvei 3 og 25 blir halvert, mens bilistene som passerer bomstasjonen på sidevei slipper å betale.

Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding. 

Vis mer

– Vi har sett at bompengeinnkreving på sidevei har gitt utfordringer for både voksne og barn som bor og ferdes langs disse riksveiene. Blant annet har sideveien mellom Løten og Elverum fått mer trafikk. Derfor ønsker vi også å halvere bompengetakstene på hovedveien for å se virkningen av dette. Det forutsetter at Innlandet fylkeskommune, som er garantisten for bompengelånet, slutter seg til en slik prøveordning, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i meldingen.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Trenger tilslutning fra Innlandet

Statens vegvesen fikk i dag et oppdragsbrev fra departementet om å sette i gang nødvendige prosesser knyttet til en innføring av en prøveordning med halv takst på hovedvei og fritak i bomstasjon på sidevei. Dersom Innlandet fylkeskommune slutter seg til prøveordningen, så vil ordningen gjelde for riksvei 3 og 25 i Innlandet Ommangsvollen- Grundset/Basthjørnet.

Etter en 1,5 års prøveperiode skal Statens vegvesen gjennomføre en evaluering av prøveordningen. Som en del av evalueringen skal Statens vegvesen vurdere om midlene som er satt av til prosjektet gir økonomisk handlingsrom til å forlenge varigheten av prøveordningen utover 1,5 år.

– Jeg er kjent med at sideveien er stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid. For enkelte bilister betyr det økte bompenger mens vedlikeholdsarbeidet pågår. Med den foreslåtte prøveordningen kan vi bidra til å lette bompengebelastningen for bilistene som i denne perioden ikke får kjørt på sideveien. Jeg håper at Innlandet fylkeskommune prioriterer en rask behandling, sier Hareide i meldingen.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.