En uavhengig ingeniørrapport om kollapsen av et betongdekke under oppføringen av et bygg i Hirtshals, viser at den danske bedriften Give Stålspær gjorde alvorlige feil.
«Det knakk ganske raskt sammen – i vill fart. Og jeg løp jo som bare helvete for å komme meg vekk.»
Slik beskrev en av betongarbeiderne som var med på byggingen av en ny lakseterminal i Hirtshals hvordan det var å stå på et betongdekke som 14. mai plutselig begynte å kollapse.
I motsetning til denne heldige arbeideren som slapp unna, falt seks andre omkring fire meter ned sammen med det tunge hulldekket og de mange tonnene med flytende betong, som de var i ferd med å støpe ut. To av dem fikk alvorlige beinbrudd, og ifølge tilsynssjef Martin Skåning ved det danske Arbejdstilsynet kunne kollapsen ha kostet liv.
I ukene etterpå har det blitt foretatt undersøkelser som har avslørt alvorlige feil hos bedriften Give Stålspær, som prosjekterte, leverte og monterte den bærende stålkonstruksjonen. Etter planen skulle jobben med å støpe gulvet på det innskutte dekket vært gjenopptatt på fredag, men ifølge underentreprenøren HC & Engholt Entreprenører er de forsterkningene som Give Stålspær skulle gjøre, ennå ikke blitt godkjent av den uavhengige ingeniøren, og arbeidet står derfor fortsatt stille.
Etter ulykken leide den norske byggherren Hav Lines representant, Skagerak Terminal A/S, et uavhengig ingeniørfirma for å undersøke kollapsen. I første omgang skulle ingeniørene finne årsaken. Deretter skulle de se på om andre områder av konstruksjonen hadde samme risiko, og for det tredje skulle de se på hvordan tilsvarende sammenføyninger kunne utbedres og forsterkes.
Kollapsen skjedde i et omkring 1100 kvadratmeter stort innskutt dekke – et såkalt komposittdekke med sammenboltede søyler og bjelker av stål og hulldekke av betong.
Undersøkelsen viste at bruddet hadde begynt i koblingen mellom en søyle og en av de bjelkene som hulldekkene hvilte på. Boltene i denne sammenføyningen ser ut til å være slitt av, og deretter falt den ene enden av bjelken ned. Dette har overført all kraften til boltesamlingen i den andre enden av bjelken, hvor de øverste av de fire boltene ser ut til å være slitt av, mens de to nederste er klippet av.
Deretter skjedde en progressiv kollaps, hvor alle dekkelementene som hvilte på bjelken falt ned. Og betongarbeidene, som foregikk ovenfor, ble med i fallet.
- Ingeniør-telefonen: Vi har testet mobilen med termokamera, lasermåler og luftsensor
Underdimensjonerte sammenføyninger
Ifølge ingeniørene var årsaken til kollapsen at boltkoblingene i det omkring 288 kvadratmeter store området som falt ned, var voldsomt underdimensjonerte.
«At det skjer brudd under montering på nettopp denne plasseringen, forutses også i de utleverte koblingsberegningene fra Give Stålspær, hvor boltene i sammenføyningen under monteringssituasjonen er belastet med 131 %. Dette gjelder bare selve forskyvningen, og det er altså ikke regnet inn eventuelle ekstra påvirkninger på grunn av enten moment og/eller for hard tilstramming av bolter,» står der i ingeniørfirmaets notat fra 23. mai.
Da Ingeniøren 29. mai første gang fikk kontakt til Give Stålspær, innrømmet direktør Torben Larsen at bedriften hadde brukt for små bolter til sammenføyningene ved den bjelken som falt ned.
«Det viser seg at den første antagelsen vår var riktig. Det var brukt feil bolter i sammenføyningen, og det er en menneskelig feil som vi beklager sterkt,» skrev han deretter i en e-post Ingeniøren.
I dag har Give Stålspær to mindre avdelinger med hver sin leder som gjør statiske beregninger på nye prosjekter. Når et prosjekt er ferdigberegnet, kontrolleres dette av den andre avdelingen. Men hvordan den menneskelige feilen kunne slippe gjennom bedriftens egenkontroll, kunne han ikke forklare.
«Vi har allerede en relativt stor kvalitetssikringsavdeling, men når det skjer en menneskelig feil som denne, og den slipper gjennom kontrollprosedyrene våre, er der noen prosesser som må endres, og det setter vi inn ytterligere ressurser til,» fortsatte han i e-posten.
På dette tidspunktet var Give Stålspær ikke sikre på at de underdimensjonerte boltkoblingene var den eneste årsaken til kollapsen, og skrev at betongdekkenes egenlast og nyttelast også burde sjekkes. Men da bedriften få dager senere sendte ut en pressemelding om ulykken, var denne innvendingen ikke med.
- De nye Hurtigruteskipene var ikke for tunge likevel: – Uansett hvilket skip man bygger, vet man ikke nøyaktig vekt før det er sjøsatt (TU Ekstra)
Behov for flere forsterkninger
Mens ulykken ble undersøkt, ryddet entreprenøren opp på byggeplassen. Men før betongarbeiderne igjen kunne sette i gang med å støpe resten av det innskutte etasjedekket, måtte de ansvarshavende partene på bygget finne ut om det var behov for å forsterke resten av konstruksjonen.
Det endte de med å beslutte, selv om det ifølge Give Stålspær ikke var behov for det.
«Bare et lite område av konstruksjonen er påvirket av kollapsen, men for å imøtekomme håndverkernes mentale trygghet på byggeplassen, forsterkes alle boltsammenføyninger, som reelt sett nå blir overdimensjonerte. Men selv om det ikke er noe statisk grunnlag for dette, er det et menneskelig hensyn som må tas,» skrev bedriften i pressemeldingen.
Direktør Heine Gjerløv hos hovedentreprenøren Kaas Byggeindustri er enig i at noen koblinger nå vil bli overdimensjonerte – men det var behov for forsterkninger.
– Det var snakk en om en systematisk feil fra Give Stålspærs side, så det var flere steder på dekket hvor det var fare for at det ville rase sammen når vi begynte å støpe på det. Derfor blir det nå forsterket flere steder. Og så har vi valgt å forsterke til et worst-case-scenario, så noen av sammenføyningene vil bli overdimensjonerte i forhold til den reelle belastningen, forteller han.
Utsagnene hans støttes av den rådgivende ingeniøren Ole Møgelmose, som er rådgiver på prosjektet. Han opplyser at omkring 85 prosent av sammenføyningene i et delområde av det innskutte dekket er underdimensjonerte, og i et annet – hvor ulykken skjedde – gjelder det omkring 17 prosent av koblingene. Totalt finnes det sammenrasingsfare for 2288 kvadratmeter av dekkearealet.
Forsterkningene er utført som konsoller som sveises under sammenføyningene mellom dekke og søyler. Den kollapsede seksjonen skal etter planen gjenoppføres som en stålkonstruksjon.
- Norsk sykkelgir: Har fordeler ingen andre kan måle seg med (TU Ekstra)
Ikke behov for å sjekke
Til tross for feilene mener Give Stålspær ikke at det er grunn til å sjekke de andre byggverkene fra bedriften.
«Interne undersøkelser viser at det ikke er noen anledning eller grunn til bekymring for andre prosjekter,» skriver bedriften i en e-post til Ingeniøren.
I Nordjylland er arbeiderne fra HC & Engholt Entreprenører blitt utskrevet fra sykehusene, men kan se fram til flere måneders sykemelding og rehabilitering, forteller medeier Henrik Meyer Nielsen.
– Vi har to som blir pleiet hjemme med temmelig kompliserte brudd, hvor benene er kvestet på flere steder. Den ene må ligge med benet i et stativ i fem måneder, og hvis det har grodd fint sammen, venter det to måneders rehabilitering etter det. Og så har vi en formann med en knust kneskål og brukket nese, og en annen medarbeider som fikk en flenge i leveren, fordi ribbeinet hans ble bøyd inn. Men det kunne fort gått mye verre, sier han.
Det danske Arbejdstilsynet har kommet med sanksjoner til de involverte bedriftene. Men flere av dem er i gang med å klage over avgjørelsene – blant annet HC & Engholt Entreprenører.
– Det kan ikke være slik at enhver bedrift som beveger seg inn på en byggeplass må statisk beregne alle konstruksjoner. Man må kunne regne med at andre har gjort jobben sin – og at man ikke blir straffet når noe går galt på grunn av andres svikt, sier Henrik Meyer Nielsen.
Artikkelen ble først publisert på Ing.dk
- En liten revolusjon er på gang i laksenæringen: Laksen svømmer rett inn i spesialbygde slaktebåter