Katamaranen, kalt Ecocat, er bygget i aluminium og ble sjøsatt i Cantabria, nord i Spania i mars.
Nå gjennomgår den tester for å verifisere at den holder hva konstruktørene lover. Planen er å sette den i prøvedrift i Middelhavet i sommer.
Katamaranen har to 50 kilowatts-motorer og åtte batterier på 30,5 kWh hver, fire i hvert skrog.
- Future of the Fjords: Turistbåten som virkelig skåner norske fjorder for eksos og støy settes i drift
På taket er det plassert 120 solcellepaneler som skal bidra til å forsyne strøm til batteripakken på totalt 244 kWh.
Solvinger
Verftet har utviklet et pneumatisk drevet system som «bretter ut» taket for å øke solcellearealet når fartøyet seiler.
Målet er å kunne seile i 6-7 knop i åtte timer «unplugged» - det vil uten annen energitilførsel enn det sola kan bidra med, før fergen må lades fra land.
Katamaranen er åtte meter bred, veier 26 tonn og skal ha plass til 120 personer og mange sykler.
Eliteserie
Norge spiller i en litt annen divisjon med flere ferger på batterier og ett hybrid turistfartøy, Vision of the Fjords, og det fullelektriske søsterskipet Future of the Fjords.
Rederiet The Fjords satte 42 meter lange Future of the Fjords i drift i mai mellom Flåm og Gudvangen.
Den kan gå 2,5 timer i 16 knop med 400 passasjerer om bord. Framdriften besørges av to motorer på 450 kW hver og strømmen er lagret i to 900 kWh-batteripakker fra Zem Energy.
BMW-batterier
Ecocat er utstyrt med samme type batterier BMW benytter, men marinisert av tyske Toreuedo.
Energistyringssystemet fra solceller til batterier og elmotorer, er utviklet i samarbeid med Torqeedo. Verken verftet eller Torqeedo hadde erfaring med et slikt system fra før.
Prosjektet ble presentert for spansk presse i desember.
I et videopptak fra pressekonferansen, forteller administrerende direktør Enrique Arriloa i Metaltec Naval at selskapete bygger på erfaring fra tidligere prosjekter, Ecobus-boat og Hybrid-cat.
Først i Europa
– Vi har gjort mange tekniske utviklinger som har inspirert oss til å bygge denne første Ecocat. Det blir Europas første solcelledreven, helelektriske passasjerferge, sier Arriloa i videoen fra desember.
I mars blir en ny video presentert. Da sjøsettes Ecocat og de første sjøprøver foretas i Santander-bukta, rett ved verfet i Raos (Cantabria).
– Dette er ikke et testprodukt eller prototyp, men et fullverdig fartøy, klar for kommersiell bruk, sier Arriloa.
Direktøren opplyser i en video at selskapet vil bygge en ny katamaran med større elektromotorer, to dekk og større passasjerkapasitet så snart den første er solgt.
Ifølge verftsdirektøren er primærmarkedet i Middelhavet og aktiviteter i sårbare områder.
Tysk unerleverandør
Torqeedo opplyser at selskapet har levert de to 50 kW-motorene av typen Torqeedo Deep Blue. De skal sørge for en toppfart på 9,7 knop for det 26 tonn tunge fartøyet.
Torqeedo har marinifisert BMW-batterier, samme type som brukes i BMW i3. Batteriene er luftkjølt. For å sørge for nok kjøling, er det bygget «kjølerom» i hvert skrog. Vannkjøling ville krevd omfattende røropplegg og flere vanninntak, ifølge Torqeedo.
Software-samarbeid
Administrerende direktør Christoph Ballin i Torqeedo sier på selskapets egne nettsider at ingeniørene hos Metlatec og Torqeedo samarbeidet om utvikling av programvare for optimal solfangst, lagring og energiflyt.
– Det har vært en glede å jobbe med Metaltec, en pioner i utvikling av batteri- og hybriddreven fartøy, sier Ballin til eget nettsted.
Torqeedo har levert motorer for elektrisk drift på vann siden 2005. Motorene er fra 0,5 kW til 100 kW. Selskapet er en del av Deutz Group.