Bertelsen og Garpestad hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget fordi entreprenøren hadde gode løsninger som gir veien merverdi, og det ble trukket fra i Vegvesenets evaluering.
Bare 200.000 kroner skilte vinneren fra nummer to, Morgedal Entreprenør, tett fulgt av Anlegg Øst Entreprenør, heter det i pressemeldingen fra Vegvesenet.
Bertelsen & Garpestad skal utbedre riksveien for drøye 276 millioner kroner medregnet moms.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Styringsrammen for prosjektet inkludert grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet er beregnet til 439 millioner 2023-kr.
Kontrakten blir signert først når karenstiden er ute.
Oppdraget ble lyst ut i desember. I utgangspunktet var det åtte entreprenører som ville bli kvalifisert til oppdraget. I februar i år plukket Statens vegvesen ute fire av dem til å gå videre i konkurransen.
Utbedringen skal gi veien til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt framkommelighet, særlig vinterstid. Arbeidet starter i august 2023. Ny vei skal stå ferdig i 2025.
Strekningene som skal utbedres på riksvei 94 er Mollstrand–Grøtnes (del I), og Akkarfjord–Saragammen (del II).
![Stedet, personene og maskinene på bildet har ikke tilknytning til den aktuelle saken.](https://images.gfx.no/130x87/2826/2826524/1fa1af6b-9cb5-472a-a424-d213953ab3b6.jpg)
Mesta ble vraket – fylke brøt flere regler