NASJONALE TURISTVEIER

Bjørbekk & Lindheim vinner designkonkurranse på vidda med «LA VERE»

Statens vegvesen har gjennomført en avgrenset plan- og designkonkurranse for tre rasteplasser langs Nasjonal turistveg Hardangervidda. Med sitt designkonsept «LA VERE» er landskapsarkitektene Bjørbekk & Lindheim kåret til vinner.

Skisse av rasteplassen.
Skisse av rasteplassen. Illustrasjon: Bjørbekk & Lindheim
13. jan. 2022 - 12:08

I følge juryen har vinnerkonseptet «LA VERE» den rette forståelsen av og respekten for det særegne landskapet på Hardangervidda. Arkitektkontoret minner om at urørt natur er under sterkt press og at det ikke er mer villmark å miste:

– Konseptet «LA VERE» handlar om å vise en ydmyk holdning til naturen og la den være i fred. Å ikke gå utenfor det menneskeskapte fotavtrykket som allerede er der og tilføre så lite som mulig, sier daglig leder Line Løvstad Nordbye i Bjørbekk & Lindheim i en pressemelding.

Varedestopp rasteplass, før og etter. <i>Illustrasjon:  Bjørbekk & Lindheim</i>
Varedestopp rasteplass, før og etter. Illustrasjon:  Bjørbekk & Lindheim

Idegrunnlaget for selve utformingen av rasteplassene Vardestopp, Ørteren/Veahovda og Våkavadet langs Nasjonal turistveg Hardangervidda er hentet fra former i landskapet og fra tradisjonell og stedstypisk kunst og kultur. Det bærende elementet i konseptet er en «Krage» med inspirasjon fra gammel bondekultur og Hardangersøm. Kragen omslutter rasteplassen og er et rom for opphold og aktivitet samtidig som at den markerer en overgang til det vakre urørte landskapet.

Det er første gang Nasjonale turistveger lyser ut en plan- og designkonkurranse bare for landskapsarkitekter. En bevisst satsing, ifølge Silje Myhre Amundsen, strekningsansvarlig for Nasjonal turistveg Hardangervidda.

Totalt deltok fire landskapsarkitektkontorer i konkurransen. I juryen satt:

  • Ketil Kiran, arkitekt MNAL, juryens leder
  • Arne Smedsvig, landskapsarkitekt MNLA, oppnevnt av NLA
  • Ellen Njøs Slinde, landskapsarkitekt MNLA
  • Knut Wold, billedhogger
Hurtigruten velger seil fra franske OceanWing. Samme type seil er installert på laseskipet Canopée.
Les også

Strøm, seil og sol skal gjøre Hurtigruten utslippsfri i 2030

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.