Vegvesenet har lyst ut driftskontrakten med navn 9553 Troms 2022-2027. Den omfatter drift og vedlikehold av elektriske anlegg på riksveiene og tilhørende anlegg i en rekke kommuner i Troms og Finnmark.
Nylig ble tilbudene åpnet. Fire entreprenører vil ha kontrakten:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
BMO Elektro | 77.787.923 |
Mesta | 84.925.000 |
Alta Kraftlag Drift | 98.938.754 |
Gagama Elektro | 144.587.027 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
På det meste inneholder kontrakten blant annet disse anleggene som skal vedlikeholdes:
- 13 tunneler med elektriske anlegg
- 11 værstasjoner
- 26 overvåkningskameraer
- 44 trafikktellepunkt
- 28 ATK-punkt
- 45 variable skilt
- 1 bru med elektrisk anlegg
- 15 sideanlegg med elektriske anlegg
- Rundt 4200 belysningspunkter utenfor tunnel
Kontrakten varer altså ut august 2027, men det er inntil tre år med gjensidig opsjon, og byggherren har ytterligere ett år med gjensidig opsjon.
![Hålogalandsvegen skal ikke bare bygges kostnadseffektivt, men også klimasmart og med så små naturinngrep som mulig. Værforholdene sist vinter var vekslende, men fremdriften er god. Her fra Løbergsbukta i Gullesfjorden, dronefotografert rett over et tunnelinnslag hvor vegen vil gå videre over en bro.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845315/TU%2520Ha%25CC%258Alogalandsvegen%25207.jpg)
Les også
Får bonus for å innfri klimakrav