Oppdraget med å bygge nyveien til Rønvikfjellet blir en kombinasjon av å bygge vei, VA-konstruksjoner og føringsveier for elektro.
Fra Krysset Fjellveien-Slettvollveien og opp til avkjørselen fra Fjellveien til Hyttebakken skal dagens vei utbedres og nytt fortau skal opp.
Videre oppover: Ny vei og nytt fortau opp til dagens parkeringsplass på Rønvikfjellet og videre til turisthyttetomta. Dagens offentlige parkeringsplass oppgraderes og utvides.
Prosjektet inkluderer også omlegging av eksisterende offentlig VA.
Veien skal få ny gatebelysning og føringsveier for elektro i veianlegget.
Oppgraderte tunnel for 235 millioner – nå er den for lav
Bratte forhold
Veianlegget går i bratt terreng og byggingen omfatter både store fyllinger, høye skjæringer og støttemurer.
De høyeste fjellskjæringene er opp mot 15 meter og den største muren har en høyde på omtrent sju meter.
Kommunen stiller krav om at det i hovedsak skal være adkomst for bil og gående til Hyttebakken i hele anleggsperioden. Veien kan tillates stengt kun i kortere perioder.
Kontrakten omfatter vei med sideområder, parkering, VA og føringsveier for elektro.
Total lengde for utbedret og ny vei med fortau er omtrent 1250 meter. Veianlegget omfatter overvannshåndtering og belysning langs hele veistrekningen.
Totale traselengder for VA er omtrent 400 meter eksklusive stikkrenner, stikkledninger og
drenering for støttemurer.
Det skal bygges flere støttemurer i anlegget. Den høyeste over 50 meter lang og rundt sju meter høy på det høyeste. En annen støttemur skal bli mer enn 100 meter lang og opp til fem meter høy.
De høyeste fjellskjæringene er opp mot 15 meter høye. Totalt er det fjellskjæring langs rundt 450 meter.
Arbeidene er beregnet til å ta 18 måneder.
Tilbud må leveres innen 18. desember 2019.
Får billig strøm uten å eie anlegget: – Vinn-vinn