Rederiet har allerede reservert «Hydrogen» som skipsnavn. Boreal Sjø konkurrer med Norled og Fjord1 om utviklingskontrakten med Statens vegvesen.
De tre rederiene har frist med innlevering av tilbud i august 2018. Målet er at verdens første H2-drevne ferge skal være i drift i 2021 på sambandet Hjelmeland-Skipavik-Nesvik.
- Tre rederier kvalifisert: Skal utvikle verdens første hydrogenferge
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
To vil være først
Parallelt med Vegvesenets konkurranse, er Fiskerstrand med partnere i gang med å utvikle H2-drevet ferge i et Pilot-E-prosjekt. Både Fiskerstrand og Vegvesenet sier at de vil være først ute.
Boreal har vært gjennom prekvalifisering for konkurransen, og er nå sammen med Wärtsilä i dialogfasen med Statens vegvesen. Partene er i sluttfasen med det endelige konseptet. Daglig leder Ove Wilhelmsen i Wärtsilä Ship Design sier at utfordringene er å håndtere gassen på en trygg måte.
- Les også: Bygger verdens største hydrogenanlegg
Gasskompetanse
– Vi vet at gass lekker og hydrogen er ekstremt lett. Vår erfaring med design av skip med LNG til framdrift av skip er nyttig. Vi har også erfaring med prosessen for å få godkjenning fra myndighetene, sier Wilhelmsen til TU.
Han mener at Wärtsiläs samlede tunge kompetanse innen hele feltet fra prosess, logistikk og til framdrift på skip, har stor overføringsverdi. Wärtsiläs gassekspertise i Asker bygger opp kompetansen på hydrogen.
– Vi har også et stort nettverk av eksterne kompetansemiljøer og leverandører vi kan dra nytte av, sier Wilhelmsen.
- Fire aktuelle leverandører under lupen: Dette kan bli verdens første hydrogenferge
Logistikk
Sammen med Boreal jobbes det med å legge opp hele verdikjeden fra H2-produksjon, transport, lagring, bunkring og håndtering om bord.
De to andre leverandørene er i gang med de samme øvelsene.
Boreal Sjø har ansatt Ivan Fossen som prosjektleder. Ifølge Wärtsilä var han en av nøkkelpersonene under utvikling av verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge «Ampere». Også den er et resultat av utviklingskontrakt med Statens vegvesen.
Konsernsjef Kjetil Førsvoll i Boreal mener at hydrogenferger vil være en viktig løsning på veien mot lav- og nullutslippsteknologi innen transport i framtida.
– Boreal ønsker å være med på å videreutvikle denne type løsninger, sier han i en pressemelding.
Ove Wilhelmsen er enig.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
– Vi har stor tro på hydrogen for skip og bygger opp kompetansen, sier han til TU.
- (For abonnenter) Nordic Semiconductor: – Det mest komplekse vi noengang har konstruert