E6 Moelv-Roterud er en del av storutbyggingen E6 Moelv-Øyer. Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt rundt 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen.
![Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier. <i>Foto: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2686/2686365/Fretheim.jpg)
– Cowi skal bidra til å lage forslag til reguleringsplan for strekningen. Arbeidet skal gjennomføres i tett samarbeid med Nye Veier og kommunene Ringsaker og Gjøvik, sier Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det foreligger vedtatt kommunedelplan for prosjektet.
– Vi er nå i oppstartsfasen med Cowi, der vi blant annet skal bli enige med kommunene om en hensiktsmessig fremdriftsplan. Gjennom prosjektets levetid har vi opparbeidet betydelig kunnskap om strekningen, særlig om grunnforhold i Mjøsa. Denne kunnskapen implementeres nå i arbeidet med reguleringsplanen. En god planprosess er viktig for å kunne realisere E6 Moelv-Roterud på best mulig måte, sier Fretheim.
![Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen. <i>Illustrasjon: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2704/2704180/802400f2-7dba-4ed4-908f-f681636aa349.jpg)
Avtalen baseres på Nye Veiers rammeavtale for planarbeid for veiprosjekter der Cowi er en av flere leverandører.
![3500 personer er sysselsatt på Femern-prosjektet akkurat nå. Her, i tunnelportalen på dansk side, jobber 250 av dem for å få alt klart til det første tunnelelementet skal senkes til havbunnen i fjerde kvartal i år.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840092/portalen%2520dosere%2520IMG_3522.jpg)
Forenkler veien til Tyskland: Verdens lengste senketunnel har egen tunnelfabrikk