DNV GL bekrefter at vi er vitne til en ny trend. Direktør for forretningsutvikling, Helge Hermundsgård, sier at det i hovedsak er to drivere.
– Cruiserederiene er opptatt av å være mest mulig miljøvennlige fordi passasjeren er mer opptatt av det. Det andre er økonomi. LNG er billigere enn olje. Naturgass er også tilgjengelig i flere havner, påpeker Hermundsgård.
Sammenliknet med diesel og tungolje, har LNG som drivstoff cirka 20-30 prosent lavere CO2-utslipp. Det blir ingen sot- eller svovelutslipp fra LNG, mens NOx-utslipp er redusert med cirka 85 prosent.
Totalt 112
Det er nå 112 skip i bestilling som har valgt LNG som drivstoff. Av dem er 14 cruiseskip. Carnival står altså for halvparten, mens Disney Cruises har bestilt tre. Både RCCL og MSC Cruises har to i bestilling.
Av de store cruiserederiene er det bare Norwegian Cruise Line (NCL) som fortsatt bestiller nye cruiseskip med dieselmotorer. Rederiet med det "norske" navnet, var i en periode malaysisk/Hong Kong-eid, men har nå amerikanske eiere. Det bygger ved italienske Fincantieri, som ikke har erfaring i å bygge LNG-skip.
Det er tyske Meyer Werft og franske STX som både bygger cruiseskip og har LNG-kompetanse. I tillegg til Carnival, har RCCL og Disney Cruises kontrahert ved Meyer, mens MSC bygger ved STX.
Kjølstrekk på første
Meyer Werft i Papenburg i Tyskland begynte mandag denne uka byggingen av det som blir verdens første LNG-cruiseskip. I desember 2018 starter AIDAnova på sitt jomfrucruise med tur rundt Kanariøyene.
Dagen etter at den første av 90 byggeblokker ble senket ned i tørrdokken i Papenburg, mottok AIDA Cruises tre priser i German Cruise Line Award. Den ene var for miljøengasjement, blant annet ved å velge LNG til de nye skipene samt å koble seg på landstrøm i Hamburg.
Carnival opplyser i en pressemelding at fire av selskapets cruisemerkenavn, Carnival Cruise Lines, Costa Cruises, Carnival UK, og AIDA Cruises, har LNG-drevne skip i bestilling. Ale skal bygges av Meyer Werft, fordelt på verftene i Papenburg og Åbo i Finland. Skipene skal leveres i tidsrommet desember 2018 og fram til og med 2022.
- Gassdrift er en effektiv måte å få ned utslipp fra skipsfart: Likevel lar den store veksten vente på seg
Mange skipstyper
Ved utgangen av august er det registrert 116 skip som går på LNG som drivstoff. Av dem er 19 satt i drift så langt i 2017. Ytterligere 22 skal leveres før året er omme.
Det dreier seg om alt fra bil- og passasjerferger til taubåter, produkttankere og til et ombygget containerskip.
DNV GL tror vi vil se enda flere LNG-cruiseskipsbestillinger. Men det er de store som dominerer.
– Det er de som driver cruiseskip i temmelig faste områder der de vet at LNG er tilgjengelig. De har inngått strategisk leveringsavtaler som sikrer tilgang og gode priser, sier Hermundsgård.
De mindre rederier og ekspedisjonskip må ha større fleksibilitet til å endre seilingsmønstre og havner. Dermed tar de ikke sjansen på å velge LNG for å bli mer miljøbevisste.
– I prinsippet kan LNG leveres til en hvilken som helst havn, men neppe til så gode priser som de store har forhandlet seg til, sier Hermundsgård.
Energikampen
RCCLs Harmony of the Seas, som er verdens største cruiseskip, er søsterskip til Allure of the Seas. Selv om de er så å si like, har Harmony of the Seas presset ned energibruken og er 25 prosent mer energieffektiv enn Allure.
Harmony ble levert fra STX i 2016, mens Allure of teh Seas ble sjøsatt i Åbo i 2010.
– Harmony er verdens mest miljøvennlige cruiseskip. Det har lavest utslipp per passasjerkilometer. Det meste er oppnådd ved å «fintune» teknologi og energibruk om bord. Det har skjedd på de seks årene, påpeker Hermundsgård.
Teknologikamp
Hermundsgård sier at det foregår mye utvikling på å redusere energibruk og få ned utslipp fra cruiseskip.
– En del er kjent og offentlig, men det foregår mye vi ikke kan avsløre, sier Hermundsgård.
Brenselceller, som RCCL ser på, og hybriddrift, som tas i bruk på Hurtigrutens to nye ekspedisjonsskip, er eksempler.
DNV GL-direktøren påpeker at cruiserederiene i tillegg til å følge kundenes miljøønsker, også må være forberedt på framtidas utslippskrav. Cruiseskip har lang levetid, minst 30 år.
– Hvem kan spå om kravene som stilles i 2040 eller 2050. De blir antakelig mye strengere. Bare tenk 30 år tilbake. Hva trodde vi i 1985 om IMO-kravene i 2020?
- (TU Ekstra) Selvkjørende Odin: Her oppdager han hinderet i siste sekund