I fjor fikk de to identiske pendelfergene MF Melshorn og MF Vardehorn installert en 520 kWh batteripakke hver.
De fire Mitsubishi-motorene ble ombygget for biodrivstoff og det ble installert SCR-katalysatorer for NOx-rensing.
De 18 år gamle hybride fergene skal fra 1. januar 2018 gå inn i ny kontraktsperiode med Statens vegvesen på strekningene E6 Bogenes-Skarberget og riksvei 827 Drag-Kjøpsvik. Da skal de også benytte klimanøytral biodiesel.
Etter om lag tre måneders hybrid drift, viser loggene om lag 20 prosent lavere drivstofforbruk.
Hull i dekket
– Med batteripakkene installert benytter vi nå to av de fire motorene, som dermed kan gå på optimal last. Navigatørene har i tillegg tilgang til umiddelbar ekstra kraft fra batterisystemet om det skulle være nødvendig, sier Gaute Heimstad Larsen, som sammen med Espen Gamst i Torghatten-Nord fungerte som prosjektledere.
Ved Havyard verft i Leirvik i Sogn og Fjordane ble ombyggingen fulgt tett opp av prosjektlederne og eget mannskap.
Ombyggingen ble gjort døgnkontinuerlig seinhøsten 2016 og inn i januar i år.
Det måtte skjæres store hull i dekkene for å få bygget eget batterirom samt få på plass til batteripakkene fra PBES i Trondheim.
- Batterier til skip er i ferd med å bli en ny næring (abo.): Her er 40 tonn klare til å skipes ut fra det gamle båtverkstedet
Nye batterikrav
Dette var de første batteriene produsert i Trondheim og første batteriinstallasjonen etter særnorske regler for batterisikkerhet, som Sjøfartsdirektoratet innførte i september 2016.
Kravene består av blant annet propageringstester og høyere krav til risikoanalyser.
– Prosjektet ble derfor fulgt tett opp av Sjøfartsdirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og klasseselskapet DNV GL. Skipsdesignselskapet Multi Maritime bidro som konsulent og tegning/dokumentasjonsansvarlig. Samarbeidet mellom partene fungerte meget godt, sier Larsen.
- Testes trolig i Rogaland: Dette kan bli Norges første bilferge på hydrogen
Fjernovervåking
Siemens har stått for systemintegrasjon og energistyringssystem.
– Mannskapet om bord har fått kursing av Siemens, som for øvrig kan fjernovervåke installasjonen. De trenger derfor ikke ta turen fra Trondheim for enkle justeringer og vedlikehold. Vi har også tilgang til forskjellige driftsparametere fra rederikontoret, sier Larsen.
Ifølge Maritime Battery Forum skal det være minst 58 batterihybride skip i drift i dag og ytterligere rundt 10 under bygging.
I Itillegg er Norled-fergen Ampere 100 prosent elektrisk.
35 tonn ekstra
Hver av fergene fikk økt vekt med 35 tonn og måtte gjennom nye stabilitetstester.
Batterirom ble bygget under bildekk og sikret mot brann og eksplosjonsfare samt utlufting over dekk, skumslokkingsutstyr og gass sensorer.
Begge plug-in-fergene har bare en kort pause på natta der det er mulighet for å lade batteriene.
– Strømnettet i området er for dårlig, så vi kan ikke fullade om natten. Det ligger imidlertid mulighet for større bruk av batteridrift i fremtiden om nettet bygges ut, sier Larsen.
- Batterier til elferger: Miljøbelastningen er spart inn etter 1,4 måneder
Sjanset og vant
I anbudet på de to sambandene ble miljø vektet 20 prosent og pris 80 prosent. I tillegg sto det i utlysingen at hovedfartøy kun skal benytte «ikke-fossile energibærere (biodiesel, biogass eller elektrisitet), eventuelt i kombinasjoner.»
Torghatten Nord startet ombygging av de to fergene før anbudskriteriene var klargjort.
– Vi bygget om grunnet vårt miljøfokus og forventninger til morgendagens krav. Vi vant på det, sier Larsen.
Torghatten Nord fikk støtte av NOx-fondet til batteriinstallasjonen og SCR-katalysator med urea som katalysator. Dermed fjernes 90 prosent av nitrogenoksidene.
Sammen med Mitsubishi er motorene klargjort for biodiesel så snart ny anbudsperiode trer i kraft. Torghatten Nord er bevisst på at det skal være annengenerasjon biodiesel (HVO).
- Kapteinen tok med ny ferge på testtur i ekstremværet «Urd»: – Gikk over all forventning
Bygget ved Fiskerstrand
Multi Maritime, som opprinnelig designet fergene, har bidratt som konsulent og rådgiver.
MF Melshorn og MF Vardehorn er identiske og ble levert fra Fiskerstrand verft i 1999.
Det er åpne pendelferger, som er 102,67 meter lange, 15,9 meter brede og plass til 120 biler og 350 passasjerer. De ble levert med fire Mitsubishi Diesel S6 R2-MTPK med ytelse på 640 kW.
MF Melshorn har fra 2008 seilt på E6 Bogenes-Skarberget, der det i hovedsak kjører personbiler.
MF Vardehorn har siden 2008 seilt på sambandet Drag-Kjøpsvik på riksvei 827 i Tysvær kommune. Fergen benyttes i hovedsak av tungtransport. Overfart tar 45 minutter. Det er ni daglige avganger i hver retning.