E39 MYRMEL-LUNDE

Dette er de fire entreprenørene som vil bygge ny E39 Myrmel-Lunde

3,7 kilometer ny vei skal stå ferdig om snaue tre år.

Dagens vei: Smal og svingete E39 mellom Myrmel og Lunde.
Dagens vei: Smal og svingete E39 mellom Myrmel og Lunde. Foto: Statens vegvesen
17. nov. 2020 - 07:45

Tidligere i høst var pengene til å bygge ny E39 Myrmel-Lunde i Sunnfjord på plass.

– Hvis alt går greit, så har vi en entreprenør på plass i månedsskiftet mars/april neste år, sa prosjektleder Svein Reidar Dale til Veier24 da.

Og i går var det frist for å melde seg på til kvalifiseringen til konkurransen.

Disse fire vil være med:

  • Birkeland Entreprenørforretning
  • Arbeidsfellesskapet Metrostav Norge og Bertelsen & Garpestad
  • Hæhre Entreprenør
  • Kruse Smith Entreprenør
Kart over den berørte strekningen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over den berørte strekningen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Nå skal Vegvesenet i gang med å plukke ut tre til fem firmaer som er kvalifisert, og deretter gjennomføre forhandlinger med de utpekte.

Det nye veianlegget skal stå ferdig 1. oktober 2023.

Dette er en totalentreprise og en konkurranse med forhandlinger. 3,7 kilometer ny vei skal bygges. Og av det blir cirka en kilometer tunnel. Dessuten skal det bygges kortere strekninger med kjørbar gang- og sykkelvei, to bussholdeplasser, to kryss i plan samt kommunale og private tilknytningsveier.

statsbudsjettet for 2021 har Samferdselsdepartementet lagt inn en kostnadsramme på 606 millioner for E39 Myrmel-Lunde i gamle Gaular, nåværende Sunnfjord kommune i Vestland.

Det lange krysningssporet på Røkland stasjon kan først tas i bruk når det nye, digitale signalsystemet ERTMS er klart på Nordlandsbanen. Nå er ERTMS forsinket på ubestemt tid.
Les også

Krysningssporet kostet mange millioner: Har stått ubrukt siden 2010

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.