Vegvesenet har vurdert at følgende firmaer og hovedkonsulenter har den mest relevante erfaringen for oppdraget, og er valgt:
- Bertelsen & Garpestad med prosjekterende Sweco Norge
- Hæhre Entreprenør med prosjekterende Aas-Jakobsen
- Arbeidsfellesskapet Johs. J. Syltern AS/Metrostav Norge med prosjekterende AFRY Norge
Strekninga Betna-Hestnes, som er en del av ny E39 Betna-Stormyra, omfatter prosjektering, samt bygging av 12 konstruksjoner og 12,8 kilometer ny europavei. Det meste av den nye veien vil ligge utenfor dagens vei. Totalentreprisen har en beregnet byggetid på rundt tre år.
Tidligere i mars meldte seks entreprenører seg på i konkurransen om denne strekningen. Kostnadene er tidligere anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner for Betna-Hestnes.
Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker
Tilbud og forhandlinger
– Vi er fornøyd med interessen fra markedet og ser fram til å starte opp dialogen med godt kvalifiserte entreprenører og konsulenter, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i en pressemelding fra Vegvesenet.
Vegvesenet vil invitere hver enkelt til oppstartmøte i april. Oppstartmøtene skal sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen.
Etter oppstartsmøtene er det planen at firmaene skal levere inn første tilbud innen 30. juni. Det er deretter planlagt at Statens vegvesen skal møte de enkelte til forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud innen 26. september.
Anskaffelsesprosessen er forventet å være ferdig utpå høsten, med antatt kontraktsignering i oktober.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
Nødvendig oppgradering
Prosjektet E39 Betna-Stormyra består av tre delparseller som til sammen vil gi 26 kilometer ny vei med gul midtlinje. Utbyggingen av E39 Betna-Hestnes, E39 Leirvika-Renndalen (her er byggingen er i gang) og E39 Staurset-Stormyra vil redusere avstanden på strekningen med fem kilometer og reisetiden med sju minutter.
Mellom Betna og Stormyra er det to strekninger som allerede er utbedret, E39 Hestnes–Leirvika (åpnet i 1993) og E39 Renndalen-Staurset (åpnet i 2010). De tre gjenstående delstrekningene er derimot dårlig egnet som europavei på grunn av smal veibane uten gul midtlinje, mange krappe svinger og mange avkjørsler.
Dagens vei går gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø og Vinjeøra. Her vil det bli bedre bo- og miljøforhold og tryggere ferdsel for gående og syklende på lokalvegnettet når prosjektet er sluttført.
Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det