PROSJEKTER

Disse tre entreprenørene er prekvalifisert for E39 Betna-Hestnes

Statens vegvesen tar med seg tre leverandører videre i konkurransen om prosjektering og bygging av 13 kilometer ny vei mellom Betna og Hestnes

Dronefoto tatt rett over traseen for den nye veien. Utsikt retning østover mot Valsøya. Otnes i forgrunnen.
Dronefoto tatt rett over traseen for den nye veien. Utsikt retning østover mot Valsøya. Otnes i forgrunnen. Foto: Frank Halvor Melby/Statens vegvesen
26. mars 2021 - 12:41

Vegvesenet har vurdert at følgende firmaer og hovedkonsulenter har den mest relevante erfaringen for oppdraget, og er valgt:

Kart over strekningen Betna-Hestnes. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over strekningen Betna-Hestnes. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Bertelsen & Garpestad med prosjekterende Sweco Norge
  • Hæhre Entreprenør med prosjekterende Aas-Jakobsen
  • Arbeidsfellesskapet Johs. J. Syltern AS/Metrostav Norge med prosjekterende AFRY Norge

Strekninga Betna-Hestnes, som er en del av ny E39 Betna-Stormyra, omfatter prosjektering, samt bygging av 12 konstruksjoner og 12,8 kilometer ny europavei. Det meste av den nye veien vil ligge utenfor dagens vei. Totalentreprisen har en beregnet byggetid på rundt tre år.

Tidligere i mars meldte seks entreprenører seg på i konkurransen om denne strekningen. Kostnadene er tidligere anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner for Betna-Hestnes.

Skinnene på nedsiden av autovernet er ment å sikre motorsyklister fra å treffe stolpene på autovernet ved en eventuell ulykke.
Les også

Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker

Tilbud og forhandlinger

Kart over prosjektet E39 Betna-Stormyra, med delprosjektene. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Kart over prosjektet E39 Betna-Stormyra, med delprosjektene. Foto:  Statens vegvesen

– Vi er fornøyd med interessen fra markedet og ser fram til å starte opp dialogen med godt kvalifiserte entreprenører og konsulenter, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i en pressemelding fra Vegvesenet.

Vegvesenet vil invitere hver enkelt til oppstartmøte i april. Oppstartmøtene skal sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen.

Etter oppstartsmøtene er det planen at firmaene skal levere inn første tilbud innen 30. juni. Det er deretter planlagt at Statens vegvesen skal møte de enkelte til forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud innen 26. september.

Anskaffelsesprosessen er forventet å være ferdig utpå høsten, med antatt kontraktsignering i oktober.

Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen

Nødvendig oppgradering

Prosjektet E39 Betna-Stormyra består av tre delparseller som til sammen vil gi 26 kilometer ny vei med gul midtlinje. Utbyggingen av E39 Betna-Hestnes, E39 Leirvika-Renndalen (her er byggingen er i gang) og E39 Staurset-Stormyra vil redusere avstanden på strekningen med fem kilometer og reisetiden med sju minutter.

Mellom Betna og Stormyra er det to strekninger som allerede er utbedret, E39 Hestnes–Leirvika (åpnet i 1993) og E39 Renndalen-Staurset (åpnet i 2010). De tre gjenstående delstrekningene er derimot dårlig egnet som europavei på grunn av smal veibane uten gul midtlinje, mange krappe svinger og mange avkjørsler.

Dagens vei går gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø og Vinjeøra. Her vil det bli bedre bo- og miljøforhold og tryggere ferdsel for gående og syklende på lokalvegnettet når prosjektet er sluttført.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.