For en måneds tid siden lyste Vegvesenet ut denne kontrakten, som innebærer vasking og vedlikehold av 52 tunneler på europa- og riksveier i de to fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal i fem år framover.
Tre entreprenører hadde meldt seg da tilbudsfristen gikk ut i dag:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta | 98.773.663 |
Presis Vegdrift | 100.932.342 |
Kjelsberg Transport | 123.265.045 |
NB: Alle tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Dette er de fem lengste tunnelstrekningene i denne kontrakten (i toløpstunnel er begge løpene regnet med):
- Strindheimtunnelen på riksvei 706 i Trondheim: 6,2 km
- Freifjordtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 5,1 km
- Oppdølstrandtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 8,0 km
- Innfjordstunnelen på E136 i Møre og Romsdal: 6,6 km
- Kvivstunnelen på E39 i Møre og Romsdal: 6,6 km
Og antall tunneler fordeler seg slik i kontrakten:
- E6 i Trøndelag: 15 tunneler
- Riksvei 706 i Trøndelag: 5 tunneler
- E39 i Trøndelag: 1 tunnel
- Riksvei 70 i Møre og Romsdal: 6 tunneler
- E39 i Møre og Romsdal: 14 tunneler
- E136 i Møre og Romsdal: 9 tunneler
- Riksvei 658 i Møre og Romsdal: 2 tunneler
Kontrakten omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for arbeidet.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang
Varierende oppstart
For tunnelene i Møre og Romsdal har kontrakten oppstart 1. september 2020, med unntak av Oppdølstrandtunnelen, Gyltunnelen, Kansdaltunnelen, Vulviktunnelen og Eikremtunnelen som inngår i kontrakten fra 1. september 2023.
Elgtråkket og Soknedalstunnelen inngår i kontrakten fra 1. september 2020.
Eggetunnelen, Måsørtunnelen og Koatunnelen inngår i kontrakten fra 1. september 2021.
Øvrige tunneler i Trøndelag har oppstart 1. januar 2021.
Her er de viktigste budsjett-nyhetene