– Vi vil komme tilbake med åpningsdato så raskt dette er avklart, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Tom Hedalen, i en pressemelding.
Han bekrefter samtidig at åpningen trolig vil finne sted en gang i løpet av sommeren 2020. Forløpet av vinteren 2019/20 vil avgjøre åpningstidspunktet for E134 Damåsen-Saggrenda.
– Forsinkelsen skyldes senere overlevering fra entreprenørene på sentrale deler av anlegget sammenlignet med de kontraktsfestede datoene, sier Hedalen i meldingen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Forsinket overlevering fra entreprenørene har gjort at elektroentreprenøren har fått forsinket tilgang til anlegget, som dermed ikke kan åpne før disse arbeidene er ferdig.
– Det pågår nå elektroarbeider på store deler av strekningen. Vi beklager denne forsinkelsen, sier Tom Hedalen.
![Allerede i november 2013 startet testingen av ERTMS på Østfoldbanen østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg.](https://images.gfx.no/130x87/2740/2740551/ool_krakstad_banenettet_780.jpg)
Store utfordringer: Alle tre leverandørene til det nye signalanlegget melder om forsinkelser