E16 SANDVIKA-SKARET

E16 Sollihøgda: Første salve i tunnelen som skal bli 3,4 km lang

Tirsdag braket det løs med den første tunnelsalven for ny E16 under Sollihøgda, tunnelen som blir 3,4 kilometer lang.

- Takk for jobben så langt og gratulerer med dagen sier prosjektleder i Skanska Bjarte Næss til prosjektleder i Statens vegvesen May Bente Hiim Sindre.
- Takk for jobben så langt og gratulerer med dagen sier prosjektleder i Skanska Bjarte Næss til prosjektleder i Statens vegvesen May Bente Hiim Sindre. Foto: Kjell Wold
8. sep. 2021 - 12:37

– Endelig er vi i gang! Dette er en merkedag for oss, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre fra Statens vegvesen og prosjektleder Bjarte Næss fra Skanska i en melding fra Vegvesenet.

Statens vegvesen bygger ny E16 Sandvika-Skaret, og på Sollihøgda har de nå startet å drive den første av to tunneler på strekningen. Første tunnelsalve ble sprengt på Skaret-siden i Hole kommune i Viken tirsdag 7. september. Tunneldrivingen vil ta cirka to år.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Bedre trafikkflyt

– Når den nye tunnelen åpner, vil de som bor i området rundt Sollihøgda få en roligere hverdag. I dag er veien preget av tung trafikk og støy, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen.

Den første tunnelsalva gikk presis klokken 13. <i>Foto:  Kjell Wold</i>
Den første tunnelsalva gikk presis klokken 13. Foto:  Kjell Wold

Den gamle veien vil bli brukt til lokaltrafikk på Sollihøgda, og til gang- og sykkelvei. Ny E16 Sandvika-Skaret vil knytte sammen Oslo og Hønefoss og områdene rundt, men vil i tillegg gi en raskere og mer effektiv transport av varer og gods mellom Oslo og Bergen.

 

Et viktig mål med ny E16 er å gi et forbedret miljø med mindre støy og luftforurensing, og bedre tilrettelegging for biologisk mangfold.

Les også

Skroter E18-utbygging til Asker: – Ubegripelig

Den nye veien åpner i 2025

Entreprenøren Skanska jobber på hele den 8,4 kilometer lange strekningen fra Bjørum nord for Sandvika i Bærum kommune til Skaret rett nord for Sollihøgda i Hole kommune.

Langs strekningen skal det bygges to lange tunneler, altså Sollihøgdatunnelen (3, 4 kilometer) og Bukkesteinshøgdatunnelen (800 meter), i tillegg skal det bygges fem bruer med lengder mellom 120-220 meter. Hele strekningen vil få firefelts motorvei.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.