Ansatte i Statens vegvesen og Stetind Entreprenør har jobbet gjennom hele pinsehelga for å gjenåpne E6 i Nord-Troms, og Anlegg Nord har også bidratt med ressurser.
Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Planla for en uke
Da brua brøt sammen og ble stengt for trafikk på kvelden 31. mai, opplyste Statens vegvesen at det kunne ta to uker å få på plass en midlertidig bruløsning.
– Internt har vi planlagt for å utføre jobben i løpet av en uke, men det er krevende logistikk og mye som skal klaffe. I tillegg var det usikkert hvordan den eksisterende brua ville oppføre seg. Vi vet at vegbruddet har store konsekvenser både for lokalbefolkninga og transportnæringa. Derfor har vi vært forsiktige med å skape forventninger som vi ikke kunne være sikre på å innfri, sier Gunnar Haugen, som er fagansvarlig for Bruberedskap i Statens vegvesen, i meldingen.
God framdrift
Søndag formiddag var han nokså sikker på at brua kan settes i trafikk en gang i løpet av onsdag, og dermed kan trafikken på E6 gå som normalt igjen.
– Framdriften på bruanlegget har vært veldig god gjennom helga, og dersom det ikke oppstår uforutsette problemer, er vi klare for å gjennomføre de siste testene onsdag, sier Gunnar Haugen.
Den midlertidige brua har samme krav til sikkerhet som permanente bruer på veinettet.
Nasjonal bruberedskap
Bruberedskap er en egen enhet i Statens vegvesen, som trår til når det oppstår problemer som gjør at bruene på riksvei eller fylkesvei må stenge. Hvert år er det om lag ti uforutsette hendelser, hvor det blir satt inn midlertidige bruer. De korte bruene på opptil 21 meter kan monteres på noen timer. Brudelene er lagret åtte steder i landet.
For to år siden ble det bygd en midlertidig bru på fylkesveien ved Nevernes i Rana etter at brua der ble tatt av flom. En annen stor operasjon var etablering av midlertidig erstatning for Stavåbrua på E6 i Trøndelag i fjor, etter at det ble oppdaget sprekker i betongen.
Effektiv transport og bygging
Bare noen få timer etter at konstruksjonen sviktet og brua over Badderen måtte stenge tirsdag kveld, var planene klare for transport av brudeler og bygging tilpasset de lokale forholdene.
Onsdag formiddag startet transporten av 200 tonn brudeler fra lagre i Sør-Norge og nordover, og fredag morgen startet monteringen etter nøye vurderingen av brustedet i forhold til sikkerhet og tilstrekkelig brulengde.
Den midlertidige brua får samme lastklasse som eksisterende bru og det øvrige riksveinettet i området. Brua er 50 meter lang, som er mer enn den eksisterende brua på 38 meter.
Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei