PROSJEKTER

Nå er den nye kontrakten for E6 Storhove-Øyer lyst ut

Nye Veier har gjort flere endringer i den nye konkurransen.

Dagens E6 på strekningen. Nye Veier legger fortsatt opp til byggestart i 2021.
Dagens E6 på strekningen. Nye Veier legger fortsatt opp til byggestart i 2021. Foto: Rune Kjøs/Nye Veier
23. nov. 2020 - 08:47

Flere oppdrag er tatt ut av kontrakten, og byggherrens makspris er økt med 60 millioner kroner.

Det er noen av endringene når Nye Veier nå har lyst ut ny konkurranse om å bygge ny E6 Storhove-Øyer. Den forrige konkurransen ble avlyst.

I kontrakten ligger det også inne to opsjoner:

  • Redusert tunnelprofil Fåbergtunnelen.
  • Redusert veistandard fra Ensby sør til Hunderfossen.

Om begge opsjonene utløses så betyr det at byggherrens makspris (BMP) reduseres til 1265 millioner kroner.

Modell av Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei

9,6 kilometer vei

Kontraktsarbeidet E6 Storhove-Øyeromfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og å ha garantiansvar for ny motorvei mellom Storhove og Øyer i kommunene Øyer og Lillehammer i Innlandet.

Kart over området. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Kart over området. Illustrasjon:  Nye Veier

Total lengde på ny E6 blir cirka 9,6 kilometer.

Det foreligger reguleringsplan for strekningen frem til profilnummer 8.100. Derfra og fram til profil 9.600 skal entreprenøren planlegge, regulere og bygge E6 med H5-standard.

Nye Veier opplyser at blant annet følgende endringer er gjort i forhold til forrige utlysing av denne kontrakten:

  • Byggherrens makspris, såkalt BMP1, er økt fra 1340 millioner til 1400 millioner kroner.
  • Reguleringsplanen er godkjent.
  • Veibredde er endret fra 23 til 20 meter.
  • Midtskog kryss erstattes av Ensby kryss. Dette betyr at Berg bru og Ensby nord kulvert utgår og erstattes av Kryssing Ensby.
  • Tunnelsikringsomfanget er redusert.
  • Tunnelinjeksjonskravet er redusert.
  • Tunnelkravet til trykk på brannvann er vesentlig redusert.
  • For syredannende bergarter og sterkt forurensede masser er antatt volum redusert.
  • For reguleringsplanen Hunderfossen-Øyer og kommunal behandling av
    reguleringsplanen: Nye Veier tar ansvar for kommunal tidsbruk ut over åtte måneder.
  • Alle bygninger rives i en forberedende entreprise og er tatt ut.
  • Diverse veilinjehogst inkludert stubbefresing utføres i en forberedende entreprise.
  • Montering av viltgjerde langs vestsiden av jernbanen (Ødegården til
    Hunderfossen) samt etablering av enkel sti (ca 4,5 km) utføres i en forberedende
    entreprise.
  • I henhold til ny kontraktsstrategi innføres det en optimaliserings- og klargjøringsfase før endelig kontraktssignering. Det skal gi muligheter for videre optimalisering og
    tilpasning av løsninger.

Byggetiden er opprettholdt selv om omfanget er redusert.

Planlagt byggestart er tredje kvartal 2021 med ferdigstillelse i løpet av 2025​.

E6 skal i hovedsak bygges som ny vei fra parsellstart og mot Ensby. Fra Ensbyområdet skal den bygges tett på eksisterende E6 med en utvidelse fra to til fire felt. Her har E6 i dag en ÅDT på cirka 11.000. Fra overgangsbrua ved Midtskog på dagens E6, er veien bygd som smal firefelt med bredde på cirka 16 meter. Veien får en toløps tunnel med lengde på cirka 2,7 kilometer. Her er det noen krevende utfordrende påhuggsområder.

Frist for å melde seg på til kvalifisering er 18. desember. Tre til fem leverandører skal plukkes ut for å være med videre i denne konkurransen med forhandling. 

Vegvesenet advarer om senvirkninger på veinettet etter ekstremværet Hans. – På et eller annet tidspunkt bryter det kanskje sammen, advarer seksjonsleder Gunnar Eiterjord.
Les også

Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.