PROSJEKTER

E6 Trøndelag: Peab Anlegg vant bru- og veikontrakt til 146 mill

Peab Anlegg vant bru- og veibyggingskontrakten på E6 mellom Grong og Nordland grense. I dag signerte de kontrakt med Statens vegvesen.

- Gratulerer med tildelt kontrakt, vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, da kontrakten mellom Peab Anlegg og Statens vegvesen ble signert i dag. På bildet: Roar Lindstad (f.v.) og Børge Kvitland fra Peab Anlegg sammen med Geir Skjold-Johnsen, Harald Inge Johnsen, Kjell Inge Davik og Janne Staulen Venes fra Statens vegvesen.
- Gratulerer med tildelt kontrakt, vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, da kontrakten mellom Peab Anlegg og Statens vegvesen ble signert i dag. På bildet: Roar Lindstad (f.v.) og Børge Kvitland fra Peab Anlegg sammen med Geir Skjold-Johnsen, Harald Inge Johnsen, Kjell Inge Davik og Janne Staulen Venes fra Statens vegvesen. Skjermbilde: Statens vegvesen
4. juli 2022 - 11:05

Dette er totalentreprisekontrakten K3, som den kalles, og den dreier seg vesentlig om ny Grøndalselv bru.

– Vi har hatt en bra konkurranse med tre solide tilbyderne som har gitt oss markedspris på å utbedre og bygge om denne delen av E6 nord i Trøndelag, sier prosjektleder, Harald Inge Johnsen i en pressemelding fra Vegvesenet.

De ulike tiltakene og utbedringene i kontrakt K3 er markert med svart strek langs to strekninger på E6 sør for Trones og sør for Fjerdingen i Trøndelag. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
De ulike tiltakene og utbedringene i kontrakt K3 er markert med svart strek langs to strekninger på E6 sør for Trones og sør for Fjerdingen i Trøndelag. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Tre entreprenører konkurrerte om dette oppdraget.

Og i konkurranse med Bertelsen & Garpestad og arbeidsfellesskapet Consto Anlegg Midt og Consto Anlegg Nord, vant Peab Anlegg kontrakten om å bygge ny Grøndalselv bru på E6 ved kommunegrensa mellom Grong og Namsskogan.

Kontrakten vil gi om lag en mil med ny 90 km/t-vei på E6 dersom alle opsjonene utløses.

Dette skal bygges

  • Ny Grøndalselv bru: 70 meter lang, føringsbredde ni meter
  • 900 meter ny E6 (9 meter bred) tilknyttet brua og 670 meter lokalvei
  • Gamle Grøndalselv bru skal rives. Brua er cirka 40 meter lang og har en bredde på 7,2 meter.

Opsjonene i kontrakten er disse:

  • Breddeutvidelse av drøye to kilometer av E6 nord for Heimly til Tunnsjøelvbrua
  • Breddeutvidelse av fire kilometer på E6 Skavmoen-Fjerdingen
  • Utbedringer og forsterkinger av Litlfjerdingelvbrua og Tunnsjøelvbrua
  • Tromselvbrua: Bygging av ny 40 meter lang bru med føringsbredde på ni meter, samt riving av gammel bru
  • Breddeutvidelse og dels ny vei av 3,6 kilometer E6, fra Tunnsjøelvbrua til Trones sør

Raskere, tryggere, bedre

Ny vei skal gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet med fartsgrense 90 km/t. Å utvide bredden på eksisterende vei er også mer miljøvennlig enn å bygge helt ny vei når dagens vei ligger til rette for det, skriver vegvesenet i meldingen.

Byggetiden er forventet å være omtrent to år.

Mye skog må vike for ny E6 Fjerding-Grøndalselv nord i Trøndelag. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Mye skog må vike for ny E6 Fjerding-Grøndalselv nord i Trøndelag. Foto:  Statens vegvesen

Kontraktsummen med opsjoner er på 146,8 millioner kroner. Kostnad for ny Tromselvbru er ikke inkludert, siden reguleringsplanen for brua ikke er ferdig.

Kontrakten inngår i delparsellene Fjerdingen-Grøndalselv med en totalkostnad på rundt 510 millioner 2022-kroner. For å få utløst opsjonene er prosjektet avhengig av at Stortinget gir oppstartbevilgning på neste byggeetappe av Grong-Nordland grense.

– Dette er et allsidig og spennende prosjekt for oss. Vi regner med å kunne starte byggingen i løpet av høsten for deler av strekningen parallelt med at vi skal få på plass en byggeplan for ny Grøndalselv bru. Vi tar sikte på oppstart av selve brukonstruksjonen i løpet av første halvår 2023, sier distriktssjef Roar Lindstad hos Peab Anlegg i meldingen.

Flere utlysninger

Byggingen av Ny Grøndalselv bru er en viktig brikke i det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense.

Kontrakt K2 med Letnes Entreprenør som totalentreprenør pågår nå på strekningen Fjerdingen-Grøndalselv.

Til sammen skal det bygges og utbedres 94 kilometer ny E6, og det meste skal ha 90-sone.

Vegvesenet forventer flere utlysninger og delkontrakter på denne strekningen i tiden fremover.

Blåleire finnes over alt. Den har også andre klare fordeler i betong: Den trenger kun å varmes opp til 800 grader, mens sementklinker trenger 1450 grader.
Les også

Han gjorde betong grønnere: – Jeg stilte alle de dumme spørsmålene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.