Dette er totalentreprisekontrakten K3, som den kalles, og den dreier seg vesentlig om ny Grøndalselv bru.
– Vi har hatt en bra konkurranse med tre solide tilbyderne som har gitt oss markedspris på å utbedre og bygge om denne delen av E6 nord i Trøndelag, sier prosjektleder, Harald Inge Johnsen i en pressemelding fra Vegvesenet.
![De ulike tiltakene og utbedringene i kontrakt K3 er markert med svart strek langs to strekninger på E6 sør for Trones og sør for Fjerdingen i Trøndelag. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2733/2733289/e3d8172a-a035-4c07-a0c8-73640a8d1f9e.jpg)
Tre entreprenører konkurrerte om dette oppdraget.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Og i konkurranse med Bertelsen & Garpestad og arbeidsfellesskapet Consto Anlegg Midt og Consto Anlegg Nord, vant Peab Anlegg kontrakten om å bygge ny Grøndalselv bru på E6 ved kommunegrensa mellom Grong og Namsskogan.
Kontrakten vil gi om lag en mil med ny 90 km/t-vei på E6 dersom alle opsjonene utløses.
Dette skal bygges
- Ny Grøndalselv bru: 70 meter lang, føringsbredde ni meter
- 900 meter ny E6 (9 meter bred) tilknyttet brua og 670 meter lokalvei
- Gamle Grøndalselv bru skal rives. Brua er cirka 40 meter lang og har en bredde på 7,2 meter.
Opsjonene i kontrakten er disse:
- Breddeutvidelse av drøye to kilometer av E6 nord for Heimly til Tunnsjøelvbrua
- Breddeutvidelse av fire kilometer på E6 Skavmoen-Fjerdingen
- Utbedringer og forsterkinger av Litlfjerdingelvbrua og Tunnsjøelvbrua
- Tromselvbrua: Bygging av ny 40 meter lang bru med føringsbredde på ni meter, samt riving av gammel bru
- Breddeutvidelse og dels ny vei av 3,6 kilometer E6, fra Tunnsjøelvbrua til Trones sør
Raskere, tryggere, bedre
Ny vei skal gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet med fartsgrense 90 km/t. Å utvide bredden på eksisterende vei er også mer miljøvennlig enn å bygge helt ny vei når dagens vei ligger til rette for det, skriver vegvesenet i meldingen.
Byggetiden er forventet å være omtrent to år.
![Mye skog må vike for ny E6 Fjerding-Grøndalselv nord i Trøndelag. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2733/2733287/da3b06ed-9869-4267-bf44-d4b508d57881.jpg)
Kontraktsummen med opsjoner er på 146,8 millioner kroner. Kostnad for ny Tromselvbru er ikke inkludert, siden reguleringsplanen for brua ikke er ferdig.
Kontrakten inngår i delparsellene Fjerdingen-Grøndalselv med en totalkostnad på rundt 510 millioner 2022-kroner. For å få utløst opsjonene er prosjektet avhengig av at Stortinget gir oppstartbevilgning på neste byggeetappe av Grong-Nordland grense.
– Dette er et allsidig og spennende prosjekt for oss. Vi regner med å kunne starte byggingen i løpet av høsten for deler av strekningen parallelt med at vi skal få på plass en byggeplan for ny Grøndalselv bru. Vi tar sikte på oppstart av selve brukonstruksjonen i løpet av første halvår 2023, sier distriktssjef Roar Lindstad hos Peab Anlegg i meldingen.
Flere utlysninger
Byggingen av Ny Grøndalselv bru er en viktig brikke i det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Kontrakt K2 med Letnes Entreprenør som totalentreprenør pågår nå på strekningen Fjerdingen-Grøndalselv.
Til sammen skal det bygges og utbedres 94 kilometer ny E6, og det meste skal ha 90-sone.
Vegvesenet forventer flere utlysninger og delkontrakter på denne strekningen i tiden fremover.
![Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837083/20220317_122207.jpg)
Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes