I skarp konkurranse med fire andre entreprenører vant Målselv Maskin og Transport konkurransen om å få bygge sjøfyllinga ut til brua som skal bygges på ny E8 over Ramfjorden. Kontrakten har en verdi på cirka 30 millioner kroner. Arbeidet vil starte i april 2022 og varer i rundt ni måneder.
Det skriver Vegvesenet i en melding.
Det skal lages en sjøfylling som vil strekke seg fra Ramfjordbruas nordre landkar og videre inn mot land. Total lengde på fyllingen blir rundt 470 meter, og vil bestå av 200.000 kubikkmeter masse. Noe av fyllmassen skal hentes lokalt fra toppen av Leirbakken og i veglinjen, mens resterende masse hentes fra skredtiltak ved Mostad. Deler av fyllingen vil ligge tørt ved lavvann, og må erosjonssikres/plastres mot sjøfronten.
Skal bygge landkar for bru
I tillegg til sjøfyllingen ved Leirbakken så omfatter kontrakten også klargjøring for montering av modulbru (JSK) på Mostad. Arbeidet omfatter etablering av anleggsvei fra eksisterende adkomst fra E8 og ned til østlige landkar.
Tre kontrakter til i dette prosjektet er på gang:
- En kontrakt for skogrydding signeres om kort tid.
- Kontrakt for støtteforbygning for skredsikring.
- Hovedkontrakten er bygging av brua over Ramfjorden, vei i dagen og tilhørende konstruksjoner.
– Prosjektet er viktig for å flytte gjennomgangstrafikken ut av den mest bebygde delen av Ramfjord og for å gi Tromsø by en kortere og, raskere og mer trafikksikker innfartsåre, sier direktør for utbygging nord i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen, i meldingen.
Norge er et forbilde innen sirkulære løsninger for plast