E18/E39 GARTNERLØKKA-KOLSDALEN

Eiffage Gènie Civil har fått hovedkontrakten for E18/E39

Statens vegvesen har innstilt Eiffage Gènie Civil til hovedkontrakten for ny E18/E39 mellom Gartnerløkka og Kolsdalen i Kristiansand. Verdi: 2,7 milliarder.

Nytt veianlegg slik det er planlagt å se ut når det er ferdig.
Nytt veianlegg slik det er planlagt å se ut når det er ferdig. Illustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
10. okt. 2023 - 12:18 | Endret 10. okt. 2023 - 15:18

Statens vegvesen lyste ut konkurransen om prosjektering og bygging av Gartnerløkka- prosjektet den 27. mai 2022. Etter kvalifiseringsrunden ble tre tilbydere invitert til å gi tilbud og delta i forhandlingene om hovedkontrakten i prosjektet:

  • Arbeidsfellesskapet Dragados/FCC
  • Eiffage Gènie Civil
  • AF Gruppen Norge

De tre har jobbet godt underveis i tilbudsfasen og alle har levert inn fullverdige og gode tilbud på hovedkontrakten, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Statens vegvesen har i sin tilbudsevaluering kommet til at Eiffage Gènie Civil har det beste tilbudet i forhold til pris og kvalitet. Konsernet er derfor innstilt til kontrakten for prosjektering og bygging av ny E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen.

Eiffage Gènie Civil har med seg flere lokale underleverandører, blant andre Repstad Anlegg, Otera Traftec, Contur (tidligere Kruse Smith Anlegg) og Rambøll Norge.

Kontraktssummen er på 2699 millioner kroner før eventuelle opsjoner.

Dette skal skje

Eiffage Gènie Civil skal prosjektere og bygge ny firefelts E18/E39 på om lag 1,4 kilometers lengde med to planskilte kryss. Eksisterende veier, jernbanespor og flere konstruksjoner skal rives, deriblant dagens E18 Vesterbrua (også kalt høybrua) samt Vesterveibrua (også kalt lavbrua) på lokalveinettet som krysser over jernbanen.

Hovedarbeidene omfatter bygging av flere konstruksjoner, veier med grøntanlegg, elektroinstallasjoner, utvidelse av dagens fergeterminal, trafikkteknisk utstyr samt vei- og jernbaneomlegginger.

Dessuten er det opsjoner på bygging av nye billettboder og nytt tollbygg for Kristiansand havn i den nye fergeterminalen.

Forventet start for veibyggingen er i 2024. Ferdigstillelse er i 2029.

Statens vegvesen har fra høsten 2021 og til sommeren 2023 gjennomført åtte forberedende entrepriser for å klargjøre anleggsområdet for hovedkontrakten. Her har det handlet om sanering av dagens infrastruktur i bakken og etablering av nye fellesføringer, bekkelukkinger og riving av flere bygg. I tillegg er det gjort omfattende områdestabilisering i havneområdet.

Det blir dyrere

Totalt er det mottatt to foreløpige og et endelig tilbud fra hvert av firmaene som har deltatt i tilbudskonkurransen, heter det i pressemeldingen.

I forhandlingene underveis og ved innleveringer av foreløpige og endelig tilbud, ble det klart at det ikke er tilstrekkelig finansiering i prosjektet til å fullføre veibyggingen innenfor gjeldende økonomiske rammer.

Kostnadene for prosjektet ble fastsatt ved den eksterne kvalitetssikringen (KS2) i april 2020. Korona-epidemien og krigen i Ukraina har gjort at prisene på byggematerialer i betong- og stålkonstruksjoner har økt svært mye.

I Gartnerløkka-prosjektet er det mange bruer og konstruksjoner som skal bygges. De står for mye av kostnadene i prosjektet. Vegvesenet sier også i sin pressemelding at det betyr økonomisk usikkerhet når et prosjekt er så langvarig som dette. Dessuten er det et komplekst prosjekt i bymiljø. Begge momentene bidrar til at det blir dyrere. I tillegg til det ser svak kronekurs også ut til å ha bidratt til høye tilbudspriser.

Sist fredag kom regjeringen med sitt forslag til statsbudsjett for 2024. Her er prognosen for sluttkostnaden i Gartnerløkka-prosjektet foreslått økt til om lag 5300 millioner kroner, og det er 700 millioner kroner mer enn den tidligere fastsatte kostnadsrammen på 4621 millioner 2024-kroner. Det er derfor en slik kostnad som må legges til grunn for å sikre en fullføring av Gartnerløkka-prosjektet, heter det i meldingen.

Kostnadsøkningen innebærer en økning av bompengeandelen i prosjektet med om lag 160 millioner kroner. Resten blir finansiert av staten.

Kontrakten skal signeres i høst. Da vil Statens vegvesen ta forbehold om at nye kostnadstall skal vedtas når Stortinget sluttbehandler statsbudsjettet for 2024, og det skjer i midten av desember i år.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.