Vegvesenet har lyst ut Funksjonskontrakt for vegoppmerking i Østfold 2021-2024.
– Vi ønsker mer vei for pengene, og funksjonskontrakten skal gi entreprenøren frihet til å velge løsninger innenfor definerte rammer og standard. Vi oppnår å bruke minst mulig av egne ressurser og gjøre minst mulig kontrollarbeid, sa Dagmar Hoyer, seksjonsleder i Vegvesenet, til Veier24 da kontrakten ble lagt ut i markedet.
Tilbudsfrist var 3. mars, og disse tre har gitt pris på oppdraget:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Eurostar | 17.559.617 |
Visafo | 25.129.116 |
Ze Bra Vei | 38.154.160 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Funksjonskontrakten for veioppmerking er altså den første i Norge av sitt slag. Og som det beskrives i konkurransedokumentene: Entreprenøren pålegges å reparere og vedlikeholde eksisterende veioppmerking på riksveinettet innen kontraktsområdet for en rund sum per år.
Kontrakten omfatter reparasjon og vedlikehold på riksveinettet i gamle Østfold fylke, og det veinettet er på cirka 286 kilometer. Regnes flerfelts motorvei som en veg i hver retning, blir total veilengde 375 kilometer. I tillegg kommer det tilhørende gang- og sykkelveinettet samt sykkelvei med fortau på totalt 26,25 kilometer.
![Selv om alle avvikene ikke er lukket, er arbeidet med tetting inne i Mossetunnelen i gang igjen.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833636/IMG_8814-Edit.jpg)
Påla full stans i gigantprosjekt. Nå er de i gang – tross store uenigheter