De fem grupperingene er:
- AF Gruppen/Norconsult
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav/ÅF Engineering
- COMSA S.A.U/SWS Engineering
- Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Roadbridge Holding/Sweco Norge
- NCC Norge/Multiconsult og NCC AB
– Med fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er både en stor og en mellomstor norsk entreprenør, sistnevnte i arbeidsfellesskap med en utenlandsk entreprenør, med i konkurransen. I tillegg er det kvalifisert store utenlandske entreprenører, og de fleste har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, i en pressemelding.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967
Anslått kostnad: 1,3 mrd.
E6 Storhove-Øyer er en del av strekningen E6 Moelv-Øyer. Parsellen er cirka 9,6 kilometer lang og har en anslått entreprisekostnad på 1,3 milliarder kroner eks. mva. Det er snakk om firefelts vei i dagen i tillegg til toløps tunnel på cirka 2,6 kilometer.
Reguleringsplanen for strekningen er ventet vedtatt rundt sommeren 2020. Det er en BVP-anskaffelse med konkretiseringsfase og samhandling, og kontrakten gjennomføres med en totalentreprise NS 8407.
– Kontraktstrategien for E6 Moelv-Øyer identifiserte tidlig denne kontrakten som en attraktiv jobb for markedet, og vi tilrettela for dette tidlig. Denne prekvalifiseringen bekrefter dette, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen ved Nye Veier Innlandet i pressemeldingen.
Det er ventet at entreprenøren velges i april/mai 2020, mens byggestart er anslått til slutten av 2020.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang