PROSJEKTER

Fem grupperinger skal konkurrere om å bygge ny E6 fra Storhove til Øyer

Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud.

Dagens E6 langs strekningen Storhove-Øyer.
Dagens E6 langs strekningen Storhove-Øyer. Foto: Nye veier
27. jan. 2020 - 15:07

De fem grupperingene er:

  • AF Gruppen/Norconsult
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav/ÅF Engineering
  • COMSA S.A.U/SWS Engineering
  • Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Roadbridge Holding/Sweco Norge
  • NCC Norge/Multiconsult og NCC AB

– Med fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er både en stor og en mellomstor norsk entreprenør, sistnevnte i arbeidsfellesskap med en utenlandsk entreprenør, med i konkurransen. I tillegg er det kvalifisert store utenlandske entreprenører, og de fleste har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, i en pressemelding.

Furuseth Solkraftverk i Stor-Elvdal blir det første norske solkraftverket i industriell skala. Utbyggeren Solgrid er eid av Østfold Energi, Akershus Energi og Obligo.
Les også

Stort kraftunderskudd: Solkraft er ekstra utfordrende på Østlandet

Anslått kostnad: 1,3 mrd.

E6 Storhove-Øyer er en del av strekningen E6 Moelv-Øyer. Parsellen er cirka 9,6 kilometer lang og har en anslått entreprisekostnad på 1,3 milliarder kroner eks. mva. Det er snakk om firefelts vei i dagen i tillegg til toløps tunnel på cirka 2,6 kilometer.

Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av E6-innlandet-prosjektet. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av E6-innlandet-prosjektet. Illustrasjon:  Nye Veier

Reguleringsplanen for strekningen er ventet vedtatt rundt sommeren 2020. Det er en BVP-anskaffelse med konkretiseringsfase og samhandling, og kontrakten gjennomføres med en totalentreprise NS 8407.

– Kontraktstrategien for E6 Moelv-Øyer identifiserte tidlig denne kontrakten som en attraktiv jobb for markedet, og vi tilrettela for dette tidlig. Denne prekvalifiseringen bekrefter dette, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen ved Nye Veier Innlandet i pressemeldingen.

Det er ventet at entreprenøren velges i april/mai 2020, mens byggestart er anslått til slutten av 2020.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen åpnet i 2000. Den må oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav. Kontrakten blir lyst ut i løpet av 2025.
Les også

Dette er Vegvesenets største prosjekter i 2025

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.